Veilig? OK! Ik doe mee ...

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Veilig? OK! Ik doe mee ....


Gast

#1

2013-11-22 09:57

Ouders hebben ook hun verantwoordelijkheid, te pas en te onpas staan velen elke dag geparkeerd op een plaats waar dit verboden is en dit ondanks een verkeersbord.
Ouders met de fietsen dienen het voorbeeld te geven en dienen ook een hesje en helm te dragen zo niet geven zij een verkeerd signaal aan hun kinderen.

Gast

#2

2013-11-22 11:07

De petitie is een goede zaak daar de problematiek aan te kaarten. Elke weggebruiker dient echter zijn verantwoordelijkheid op te nemen en niet zoals zovelen vaak doen, deze doorverwijzen.

Gast

#3

2013-11-22 12:06

De situatie aan de Brugschool is inderdaad zeer gevaarlijk voor fietsers. Dit komt vooral doordat de ingang, waar dagelijks 100-en kinderen de school binnen wandelen en fietsen, tegelijk ook de op- en afrit voor de parking is. Bovendien is de oversteekplaats van het fietspad naar de ingang van de school, nauwelijks gemarkeerd, laat staan dat er een zebrapad is. Terwijl ik met mijn kinderen 's morgens of 's avonds oversteek, hebben we al vele malen de remmen van onze fiets moeten toeslaan omdat er net een auto van of op de parking wilde rijden. Dit kan echt niet door de beugel voor een zogenaamde fietsvriendelijke stad als Gent! Schaf deze parking gewoon af, of maak toch op zijn minst een aparte inrit voor de auto's, aub.
ED

#4 Niet akkoord

2013-11-22 12:58

Volgens mij is de situatie aan de schoolpoort van de Brugschool niet problematisch.
Ten eerste zorgt de grote drukte ervoor dat het autoverkeer geremd wordt. Ten tweede is de fietser in de Trekweg en de Willemotlaan beschermd door een afgescheiden fietspad en verderop door een unieke 'fietsstraat'.
Natuurlijk kan de oversteekplaats beter aangeduid worden. Idealiter liggen de uitrit van de parking en het fietspad een stukje van elkaar. Dit kan volgens mij op een eenvoudige manier gerealiseerd worden.
Laat ons echter niet vergeten dat vele ouders bewust kiezen voor de auto, omdat zij na het afzetten van het kroost nog grote afstanden moeten afleggen. Het belemmeren van doorgaand verkeer en het verminderen van parkeerplaatsen zal daarom steeds op onbegrip stuiten van die groep.
Daarom pleit ik ervoor aan de huidige situatie weinig te veranderen. De situatie is niet ideaal, maar wel de beste van twee werelden.
Apachke

#5 Re: Niet akkoord

2013-11-22 14:26

#4: ED - Niet akkoord

Zo ingewikkeld is het niet!

Een PLAN:

Fietsers steken over onder de brug helemaal vooraan en hebben daar een goed gemarkeerde met apparte verlichtingspaal verlichte fietsersstrook (als even verder een fietsstraat kan moet het toch kunnen om hier ook een goed verlicht oversteekplaats van te maken) en rijden dan verder via de markering langs de steunpilaar  van de brug en de aardeweg tot op de school.

De paaltjes van de aardeweg (die nu meer plat liggen dan recht staand) gaan consequent omhoog zodat geen enkele ietwat overmoedige ouder op dat stuk kan oprijden.

Ouders die met de auto komen maken nog steeds gebruik van de parking aan de rechterkant maar.....

Asfalteer deze parking en markeer efficiënt de parkeerstroken!

Op die manier zal het geen wirwar meer worden en is het praktisch voor de auto en veilig voor de fiets , veel succes!

ED

#6 Re: Re: Niet akkoord

2013-11-22 16:47

#5: Apachke - Re: Niet akkoord

Je voorstel voor deze parking lijkt inderdaad goed: gescheiden verkeer voor fietsers, voetgangers en auto's én een overzichtelijke, duidelijk gemarkeerde parking. Misschien kan de ingang van de parking verplaatst worden naar de straatkant (ipv de kant van de voetgangerstoegang).

Het is volgens mij ook erg belangrijk om het aantal parkeerplaatsen daar en verder in de straat - ook aan de andere ingang - niet te verminderen. Chauffeurs die tevergeefs naar een plekje op zoek gaan, gooien ten einde raad hun auto gewoon ergens aan de kant en dat maakt de situatie er niet beter op.

Een goed evenwicht tussen auto- en fietsverkeer is dus perfect mogelijk.


Gast

#7

2013-11-22 22:52

Wekelijks kom ik wel verscheidene keren met de fiets naar school met de zoon. Naar veiligheid toe is er al heel wat verandert in de positieve zin . Vroeger was er praktisch geen verlichting aan oversteekplaats onder de brug. De markeringen aan oversteekplaatsen voor voetgangers zou duidelijker mogen. Voor mijn part parkeerplaats aan school enkel voor schoolpersoneel, en op de brug de geïmproviseerde "kiss en ride" is toch ook niet slecht. Zie 15u25.
gast

#8

2013-11-23 12:57

Wie als fietser naar school komt via het aarden pad naast het grasplein evenwijdig met de (brug)Brugsesteenweg komt uit op een plaats waar auto's nog de mogelijkheid hebben om te parkeren. (weliswaar verkeerd geparkeerd, maar het blijft mogelijk) Fietser(tje)s moeten tussen aankomende en vertrekkende auto's laveren. Een goedkope simpele oplossing : zet fietsrekken, stevige paaltjes, struiken of bomen op de plaats waar verkeerd geparkeerd kan worden.
gast

#9 leveringen

2013-11-23 18:09

Wat mij stoort zijn leveranciers die met hun bestelwagen via de schoolpoort oprijden, al dan niet achteruit. Waarom uitgerekend tussen 8u10 en 8u25? Op dat moment wemelt het daar van ouders en kinderen. Uiteraard moeten die mensen ook hun werk doen, maar misschien kan dit voor 8u00 of na 8u30?
De Mol

#10

2013-11-24 20:17

  1. Mogelijks schaf de toegang van de school via de Petrus Meirestraat af maw geen problemen meer.

Of zet een verkeersbord verboden te parkeren , de straat is verkeerstechnisch gezien te nauw om te parkeren. Een brandweerwagen/ambulance in spitsuur kan er niet passeren bij noodsituatie.
Zet de Petrus Meirestraat af in de spitsuur zoals tijdens de werken een tijdje geleden

Zet de Trekweg in de spitsuur af vanaf onder brug tot de Petrus Meirestraat zodat in deze zone voetgangers/fietsers met auto geen interactie meer hebben elkaar maw het meest veilige

Stof ter discussie , tot nadenken ; misschien wel radicaal maar wel efficiënt en verkeersveilig !

Verder maak een integraal vervoersplan voor de 4 aanliggende scholen in de spitsuren . Tref je een maatregel dan verschuif je de verkeersproblematiek misschien

ED

#11 Re: Niet akkoord !

2013-11-27 13:39

#10: De Mol -

Als je parkeerplaatsen gaat afschaffen, zorg je voor overlast op andere plaatsen én ongemak voor de ouder die zijn kroost met de auto afzet. Als je - zoals in jouw voorstel - straten gaat afzetten, zorg je pas echt voor een verkeersinfarct.

De situatie is helemaal niet zo problematisch als ze wordt voorgesteld. Als fietsers het fietspad gebruiken én duidelijke oversteekplaatsen krijgen, moeten ze nergens tussen auto's door laveren.

Een (betere) oversteekplaats onder de brug van de Brugschool en eventueel een nieuwe oversteekplaats in de P. Meirestraat ter hoogte van het aardepad moeten volstaan.

Kristel

#12 Re:

2013-11-27 14:03

#7: -

Kiss & Ride op de Brug is op zich een heel goed idee. Maar ik moet hierbij toch vermelden dat mijn dochter al eens met haar fiets tegen de vlakte is gegaan door... Juist ja, een autoportier dat zonder te kijken werd opengesmeten toen ze over de brug aan het fietsen was. Hoe je het ook draait of keert, de fietser/voetganger blijft ALTIJD de kwetsbaarste.

Als er geen duidelijke oversteekplaats onder de brug komt, de auto's blijven parkeren waar ze niet mogen (gewoon omdat ze het nu éénmaal kunnen; bv aan de aarden fietswegjes zowel ad Petrus Meirestraat als naast de brug) dan gaat er vroeg of laat eens een (ernstig) slachtoffer vallen...

De Mol himself !

#13 Re:

2013-11-28 10:09

#10: De Mol -

Tussenhaakjes , er is nog een toegangsweg via de speeltuin van de Brugschool maar vroeger werd deze afgewezen omwille te weinig verlichting en te modderachtig parkcours !

Het ideale is een pendelparking : ouders brengen hun kinderen naar een bep. Kiss & Ride parking . De kids worden begeleid naar school gebracht. Auto's hinderen de schoolmobiliteit niet en kunnen vlug de R4 / E-wegen nemen om naar werk te rijden.

Voetgangers / fietsers worden door auto's niet gehinderd. De hamvraag is waarom komen ouders met kinderen naar school ? Onderzoek ?

Het is gevaarlijk om met de fiets te komen , vandaar dat ze met de auto brengen . Maw omgekeerde wereld !

Als fietser in de schoolspitsuren passeer ik de 4 aanliggende scholen , een struggle of surviving ! Moet je gewoon zelf doen !

Goed voor uw verkeersreflexen maar onveilig .

Ik vind het spijtig dat men op schoolniveau veel inspanningen leveren aanbrengen verkeerveiligheid , sport ( naar school gaan of met de fiets ) , milieu ( klimaatsproblematiek ) maar de praktisering is dikwijls tegengesteld . Dat komt over als hypocriet !

Een voorbeeldfunctie heeft steeds een positieve invloed.

En ja sommige fietsers zijn gevaarlijk op de weg , het na-apen van sommige autochauffeurs. Fietshelmen en fluovesten voor fietsers / voetgangers -enkel fluo - ( te weinig zichtbaarheid van hen , regenweer ) zou een automatisme moeten zijn voor hen !

Tussenhaakjes , fietsstraten zijn reeds in Gent in voege ! Ervaringen ?

Wat is de ervaring van de fietsstraat Trekweg ?

 

Niet te vergeten aan de Zuidbroek komt in 2015 wellicht een woonzorgcentrum en er komt wellicht een verkaveling aan de Zuidbroek waarbij de serres hebben gestaan . De mobiliteit ( parkeren , transit ) in deze omgeving zal daardoor sterk veranderen in het byzonder tijdens de schoolspitsuren !

Het openbaar vervoer zal aangepast worden in fctie woonzorgcentrum ( mobiliteitsverhogend voor senioren ) !

Inspraak ? Via het openbaar onderzoek ?

 

Veel stof ter discussie !

Jan

#14

2013-11-28 20:50

Het is een zeer belangrijk en interessant debat omdat het bijna elke bezoeker van de brugschool en bibliotheek aanbelangt.
Ik hoop dat er o.a. bij de heraanleg van de 'parking' ernstig wordt nagedacht en er duidelijke keuzes worden gemaakt en dit in het voordeel van de meest kwetsbare weggebruikers: fietsers en voetgangers. Een overzichtelijke 'kiss and ride' of 'zoenzone' voor auto's moet hierbij zeker in rekening worden gebracht. Bij het BIVV is daar veel info over terug te vinden!

Een gedeeltelijke oplossing voor de doorstroom van fietsers en voetgangers zou erin kunnen bestaan om het veelgebruikte aarden weggetje in het gras parallel met de brug eens deftig aan te pakken. Nu is het dikwijls meer een strook voor veldrijders. Dit geldt trouwens ook voor het versleten pad met putten vanaf de brug richting park en Atheneum.

Verder blijft parkeren of stilstaan op het fietspad, zebrapad of voetpad erg gevaarlijk en nog steeds verboden. Borden zetten alleen is niet voldoende. Als men hierop niet controleert op drukke momenten zullen overtreders hun gedrag niet aanpassen. ik vind dit hetzelfde zoals bij een zone 30. Een taak voor de politie? Als je ouders hierover beleefd aanspreekt negeert men je of krijg je hevige reacties terug. Jammer toch?

Gast

#15

2013-11-29 06:55

#13: De Mol himself ! - Re:

Ik vraag me af als er geen overlegplatform scholen bestaat waarbij directies, enz bv ervaringen ( netoverschrijdend) over mobiliteitsaspecten uitwisselen.

Recent kreeg ik de volgende reactie : om problemen met fietsers te vermijden in de schoolspitsuren , zorg ervoor dat je als fietser buiten de spitsuren komt ! Een pedagogisch tip , noemen ze dat !

Inderdaad , het BIVV heeft veel pedagogisch materiaal ivm verkeersveiligheid. Neem gerust ook een blik op de website van vzw Mobiel 21 ivm vervoersplannen van scholen !

Kristel

#16 Re: Re:

2013-11-29 13:02

#13: De Mol himself ! - Re:

Dag Mol :)

Als dagelijkse fietser kan ik je alleen maar bijtreden. Dat ouders hun kinderen met de auto brengen omdat het gevaarlijk is, is idd de omgekeerde wereld! En het gaat heus niet alleen om ouders die daarna nog een lang traject moeten afleggen. Ik heb al vele malen kunnen vaststellen dat zelfs ouders die in een straal van 2 km wonen, hun kids met de auto brengen en daarna weer huiswaarts rijden. Echt triest.

Wat de fietsstraat betreft (heeft eigenlijk weinig met de Brugschool te maken, maar ik wil het er toch even over hebben, al was het maar om aan te tonen hoe asociaal en onbeschoft sommige autobestuurders zich gedragen): Is op zich een prachtig initiatief en al een hele verbetering met hoe het daarvoor was. Maar.... ik rij er elke morgen op het spitsuur door, en ondanks het inhaalverbod word ik elke morgen door minstens 3 à 4 auto's ingehaald, sommigen scheren rakelings langs mij (inhaalverbod is er immers omdat het er gewoonweg te smal is om fietsers in te halen, zeker als er uit de andere richting ook fietsers komen). En het is niet dat ik traag fiets (min 25km/u). Soms, als ik slechtgezind ben en het mij weer eens kotsbeu is, ga ik aan 30km/u (de max snelheid in de fietsstraat) in het midden van de baan rijden. Sommigen hebben dan zelfs de culot om te toeteren, mij tot op een halve meter te naderen, en mij waar de straat wat breder wordt, toch nog voorbij te steken (2 overtredingen in één klap dus: overschrijding van max. snelheid én inhaalverbod negeren). Ik kan daar echt razend van worden.

Nog zoiets: ik ben al een paar keer op het venster gaan tikken van automobilisten die bv op woensdag om 12u knal op het fietspad geparkeerd staan, en dit soms zelfs recht tegenover de uitgang van de school. (het verbaast mij trouwens heel erg dat de leerkrachten die de leerlingen helpen oversteken, daar niet op reageren). Negen op de tien keren krijg ik er nog een scheldtirade bovenop en blijft men rustig staan waar men staat. Eigenlijk zouden wij respect moeten krijgen omdat er dank zij ons niet nog meer luchtvervuiling én file is, maar het omgekeerde is meestal waar.

Maar ik blijf volhouden en geloof erin dat het tijdperk van koning auto stilaan op zijn laatste benen aan het lopen is :))) Lang leve de fiets!!


Gast

#17 Re: Re: Re:

2013-11-30 09:30

#16: Kristel - Re: Re:

Dag Kristel

De fietsstaart Trekweg is wel een onderdeel van de verkeerspoblematiek van de school. Ik hoor van sommigen ( oa ouders , leerkrachten ) het volgde : mijn kinderen fietsen daar niet , want te gevaarlijk dus komen ze liever met de auto via de fietsstraat !

Frank De Mol

 


Gast

#18 schoolvervoerplan Mobiel 21

2013-11-30 09:34

#15: -

reactie van vzw Mobiel 21 na email ivm schoolvervoerplan :

Bedankt voor uw interesse voor onze organisatie. Op onze website vindt u onze werking naar scholen en beleid toe.

Zo brengt bijvoorbeeld een schoolvervoerplan in kaart hoe de leerlingen naar school komen en stelt een aantal acties voor om het verkeer naar school milieuvriendelijker en veiliger te maken. 
Een schoolvervoerplan is het werk van verschillende partijen: directie, leerkrachten, ouders, gemeente, lokale politie en de leerlingen zelf.
Lees er meer over op: http://www.mobiel21.be/nl/content/schoolvervoerplan-2

Een scholenovereenkomst is een overeenkomst tussen de gemeente en enkele scholen in de gemeente over verkeer en mobiliteit. 
Daarin staan afspraken over de wederzijdse inspanningen om de schoolverplaatsingen veiliger en milieuvriendelijker te maken.
U kan de brochure hier downloaden: http://www.mobiel21.be/nl/content/scholenovereenkomst

Begeleiding op maat is ook mogelijk, zie web

Uit uw vraag kan ik niet  afleiden over welk type school, gemeente het gaat en of er samenwerking mogelijk is.
Neem gerust telefonisch contact op, dan bekijk ik of wij u verder kunnen helpen.

met vriendelijke groeten
Sabine Verstraeten

Sabine Verstraeten
Mobiel 21 vzw 
Infopunt
Vital Decosterstraat 67A/0101
3000 Leuven

 

 


Gast

#19 inzicht verkeer school via fed.mobiliteitsenquête ?

2013-11-30 09:37

#18: - schoolvervoerplan Mobiel 21

antwoord email naar fed. mobiliteitsenquête :

Bij de federale enquête woon-werkverkeer hebben we geen gegevens over de leerlingen. De federale enquête woon-werkverkeer bevat enkel gegevens over hoe de werknemers (leerkrachten, ...) zich verplaatsen van en naar het werk.

In het Brussels Hoofdstedelijk gewest is er een enquête specifiek voor scholen. Dit bestaat naar mijn weten niet voor Vlaanderen. Er bestaan wel algemene enquêtes over verplaatsingsgedrag (OVG in vlaanderen, Beldam federaal) maar deze steekproef is veel te klein om gegevens te bekomen over een specifieke school.

Met vriendelijke groeten,

Peter Andries

EnqueteMob <enquetewwv@mobilit.fgov.be>

Kristel

#20 Re: Re: Re: Re:

2013-11-30 10:09

#17: - Re: Re: Re:

Ojee, das pas erg! Maar helaas kan ik dat alleen maar bevestigen... Je moet heel goed kunnen anticiperen en veel ervaring hebben met roekeloze automobilisten om in de fietsstraat en op andere plaatsen tussen de auto's te kunnen laveren.. En das nu net wat kinderen niet hebben :(


Gast

#21 de Octopus aan school -verkeersveiligheid

2013-11-30 15:12

De Octopus is een campagne van de Voetgangersvereniging.
U wendt u dan ook voor verdere begeleiding best tot hen.
Meer info vindt u op zie http://www.octopusplan.be/

reactie vzw Mobiel 21

Gast

#22

2013-12-03 17:44

een veilige schoolomgeving is een schot in de goeie richting en nu er werk van maken :-)

Gast

#23 Re:

2013-12-05 07:40

#1: -

Waarom wordt de fietshelm niet verplicht? Zoals een helm voor een bromfiets? Ik begrijp wel dat dit misschien nu niet terzake doet, aangezien het over een veilig Mariakerke gaat en dit eigenlijk een nationaal belang is. Maar ik wil toch even dit melden... mijn zoon gaat bijna elke dag met de fiets. Gelukkig mogen wij hier in Mariakerke, vooral de weg naar school, rekenen op een deftig fietspad. Maar....elke dag wordt hij op school uitgelachen en belachelijk gemaakt omdat hij een helm draagt. Of een fluo vest. Mocht dit verplicht zijn zou hij geen "uitzondering" meer zijn, zo ook zou hij dus niet de enige zijn die zich belachlijk moet voelen. Je moet niet altijd ernstig aangereden worden om serieuze hoofdletstels te hebben, een simpele val is al voldoende. Graag daar dus een beetje meer aandacht voor aub.

Frank Hessens
De auteur van deze petitie

#24 Hartelijk Dank !

2013-12-06 09:58

Dank je aan iedereen die een reactie heeft geplaatst - als oudercomité nemen we hieruit zeker nog interessante dingen mee.
Morgen, 7 december, geven we de petitie af aan de schepen voor mobiliteit tijdens de gezinsdag op de basisschool Sint-Lieven Kolegem (Eeklostraat 7). Vanaf 13u30 kan je er terecht met al je ideeën rond verkeer in Mariakerke en rond 16u zal het Oudercomité kort iets zeggen rond de verkeerssituatie rond de Brugschool.

Iedereen van harte welkom!

het Oudercomité
Danny

#25 Re: Niet akkoord

2013-12-06 12:47

#4: ED - Niet akkoord

Je kan ook met de auto komen zonder deze absoluut zo dicht mogelijk bij de school te moeten parkeren. Er is een parking maar ook aan de overkant van die parking staan vaak auto's en die mogen daar helemaal niet staan. Dit vind ik nog het meest storend van al: mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden en die te lui zijn om 100m te voet te gaan met hun kinderen