Petitie tegen het afschaffen van papierslagen Leuven


Gast

#1

2013-12-11 22:08

Misschien eerst besparen op de lonen van de ambtenaren?

Gast

#2 Papierslag

2013-12-11 22:11

Dit kan echt niet: het Leuvense stadsbestuur dat zonder overleg plots de inkomsten van de papierslag weghaalt bij 11 jeugdverenigingen uit Leuven om dan vanaf 1 januari zelf het oud papier te gaan ophalen en de opbrengt in eigen stadskas te deponeren?! De jeugdverenigingen doen echt goed werk en hebben het geld nodig om hun werking te kunnen blijven verzekeren. Ik zal volgende week in de gemeenteraad mijn stem laten horen en de jongeren verdedigen, zeker weten!
Proficiat aan alle jongeren en ouderen die dit via deze petitie ook doen!
Hilde Van Wichelen, gemeenteraadslid Leuven


Gast

#3 Papierslag - reactie Open VLD Leuven

2013-12-12 07:10

Stad geeft C4 aan 11 Leuvense jeugdverenigingen

“Na meer dan 20 jaar trouwe dienst ontvingen maar liefst 11 Leuvense jeugdverenigingen vorige week hun “ontslagbrief” van de stad, een kille mededeling; zonder overleg of verdere informatie.”


Financiële aderlating

“Vorige week ontvingen 11 Leuvense jeugdverenigingen een brief van de stad die aankondigde dat geen enkele jeugdvereniging nog papierophalingen mag organiseren, met ingang van 1 januari 2014. Door dit korte, laattijdige briefje ligt het leven in deze Leuvense verenigingen even stil, na meer dan 20 jaar trouwe dienst mogen zij hun maandelijkse werkactiviteit niet meer organiseren. Deze kille mededeling, typeert de manier waarop het stadsbestuur beslissingen neemt: zonder overleg en inspraak. Deze brief voelt dan ook aan als een harde “ontslagbrief”, stelt Nico Vidal, oud scouts en ondervoorzitter van Open VLD Leuven.”

Feit is dat het zonder deze noodzakelijke extra inkomsten, het heel moeilijk wordt om een degelijke jeugdwerking te organiseren, vooral omdat het de jeugdverenigingen hun sterkte is dat ze zo laagdrempelig zijn door het lage inschrijvings- en kampgeld. Niemand wordt uitgesloten en het is betaalbaar voor iedereen. Het is zeer moeilijk om bovenop de reeds drukke activiteitenagenda van deze verenigingen een alternatief te vinden dat deze inkomsten kan vervangen. Het wegvallen van deze werkactiviteit betekend dan ook een flinke financiële aderlating, die een serieuze bres slaat in de boekhouding op jaarbasis. Een subsidie waarvoor hard gewerkt werd, ook het educatieve aspect valt weg, namelijk jongeren bewust maken dat niets gratis is in deze wereld, dat ze zelf de handen uit de mouwen dienen te steken om iets te bereiken of te verwezenlijken. Maar bovenal was dit een ideale manier om niet altijd weer sponsoring te moeten vragen bij leden, ouders en sympathisanten.


Sociale aspect valt weg

“Niet alleen vele activiteiten dreigen weg te vallen, maar ook de sociale betrokkenheid valt weg. Kenmerkend voor de organisatie van een papierslag is de samenwerking tussen oud-scouts, oud-leiding, leiding en leden. Deze samenwerking is onvervangbaar en bepalend voor de sfeer en de werking van de vereniging. Het is ook een manier om de buurt te leren kennen, om buren te ontmoeten en hen te helpen. Voor vele ouderen was dit een vorm van sociaal contact, menig maal werd het papier zelfs binnen opgehaald en ontstond er een leuke babbel. Niet alleen de jeugdverenigingen, maar ook deze mensen staan nu in de kou”, vult Vidal verder aan.


Alternatieven mee uitwerken

“We hopen dat de stad in dialoog gaat met de jeugdverenigingen en alternatieven mee uitwerkt. Zo zouden de jeugdverenigingen kunnen ingezet worden tijdens allerlei evenementen van de stad, denk maar aan de herdenkingen rond WO I volgend jaar, bij Leuven in Scène, de Zomer van Leuven,… of bij het bedelen van het stadsmagazine Mozaïek. Op die manier kunnen deze verenigingen verder blijven bestaan en moet het geld niet elders, vooral bij de leden en hun ouders, gezocht worden. Er moet naar een win-win situatie gezocht worden ter ondersteuning van de jeugdverenigingen, want de jeugd, dat is de toekomst, besluit Vidal.”





Nico Vidal
Ondervoorzitter Open VLD Leuven

Oud-scouts

0476/64.51.84
Wim E.

#4 Besparing?

2013-12-12 09:52

Ik kan eerlijk gezegd niet goed begrijpen dat het papier zelf ophalen met personeel, goedkoper kan zijn dan het te laten ophalen door de 'vrijwilligers' van het jeugdwerk. Wie legt me dat eens uit?
Vraag is dan ook wat de werkelijke beweegreden is van de stad voor deze plotse ommezwaai.

Ik zou ook graag horen van de andere jeugdbewegingen (buiten Wijgmaal) dat zij deze beslissing spijtig vinden. Dan zouden veel meer mensen deze petitie tekenen.

Gast

#5

2013-12-12 10:50

Ik heb zelf altijd in de chiro gezeten in Kessel-Lo en ook heel veel papierslagen gedaan. Niet altijd even plezant, maar je wist dat het voor een goed doel was.
Wat moet er gebeuren als de inkomsten van papierslagen wegvallen? Het lidgeld verhogen? Chiro was nu net iets waar iedereen terechtkon, ongeacht de financiële situatie thuis.
Dus ik ben niet akkoord met deze besparing.

een sympathisant

#6 organiseer je eerst en werk samen

2013-12-12 11:07

Komaan gasten, waarom alleen een petitie vanuit Chiro Wijgmaal. Er zijn nog jeugdbewegingen die dezelfde bekommernis hebben. Bundel je verontwaardiging en ga aan de slag, te beginnen met een petitie van alle getroffen en sympathiserende jeugdbewegingen.

Succes!
Gast

#7 Niet alleen chiro wijgmaal

2013-12-12 12:06

Zelf heb ik de petitie getekend, maar dit voor alle jeugdbewegingen. Proficiat met jullie initiatief, maar kom vanonder jullie kerktoren en betrek aub ALLE geviseerde jeugdbewegingen. Het effect zal des te groter zijn, want de doelgroep is dan ook veel groter.

Gast

#8

2013-12-12 14:09

Iedere jeudgbeweging heeft baat bij de papierslagen,
neen zeggen tegen papierslagen is neen zeggen tegen alle vormen van plezier, creativiteit en vrijheid die bij een jeugdbeweging horen!

Gast

#9

2013-12-12 16:18

N

Gast

#10

2013-12-12 16:31

Deze papierophaling betekend zeer veel voor de verenigingen. Dit is een manier van de Leuvense bevolking om deze organisaties te steunen

Gast

#11

2013-12-12 17:17

Altijd blij als het zover is

Gast

#12

2013-12-12 17:22

Belachelijk dat men zoiets wil afschaffen - waar zijn we mee bezig? Papier?zeeeer gevaarlijk

Gast

#13

2013-12-12 18:09

Ik zit zelf in de scouts dus ik weet hoe hard die pa pi er slagen nodig zijn

Gast

#14 jeugd/petitie/politiek

2013-12-12 18:22

hopla nog een reden om geen kinderen te maken! veel toekomst hadden ze zoiezo al niet en nu wordt het klein beetje plezier dat ze hadden ook al weg genomen. die zakkenvullers moeten maar is ontslaan worden en in de fabriek gaan werken als straf, dan zullen ze het wel snappen waarom iedereen vindt dat ze allemaal voor zakkenvuller worden uitgemaakt, het moet maar is gedaan zijn met al die besparingen. als ze wille besparen dan zulle ze hun eigen zakken maar is moeten leegmaken. blijf met uw poten van de jeugd hun plezier af! en tenslotte: als ik een petitie teken dan is het er een tegen politiek! no offence voor de jeugdbewegingen maar als je petities wilt laten rond gaan doe het dan te goei!

Gast

#15

2013-12-12 19:08

goed gezegd!

Gast

#16

2013-12-12 21:46

Vroeger was de stad blij dat de jeugdbewegingen papierslag deden. Het kostte immers twee frank vijftig per kilo aan de stad plus de personeels en vervoerskosten. Met een subsidie van 1 frank per kilo aan de jeugdbewegingen deden ze dus een goede zaak. Ik vraag me dus af waar de besparing zit? Wie gaat het personeel betalen dat nu de baan op moet ?

Gast

#17

2013-12-12 23:07


Gast

#18

2013-12-13 08:13

overal hetzelfde...

Gast

#19

2013-12-13 09:17

Gewoon schandalig,alle goede voornemens van de jeugd worden op deze manier gekelderd!

Gast

#20

2013-12-13 12:50

Het is schandalig dat Tobback voor miljoenen de St.Lambertuskerk in Heverlee laat renoveren. Er komt geen kat meer naar toe. Qua bouwstijl heeft de kerk geen enkele waarde. Om dit te bekostigen schaft hij de inkomsten van de jeugdbewegingen af.
Dit kan niet.
De kleine van Rillaar

#21

2013-12-13 13:33

Het rode bewind is het serieus aan't laten afweten de laatste jaren in Leuven...
Tijd voor cd&v of vld!

Gast

#22

2013-12-13 13:36

schandalig, ze gunnen niemand nog iets. en als het om veiligheid gaat, kunt ge alles afschaffen!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-12-13 13:36



Gast

#24

2013-12-13 15:45

Waarom moeten de jongeren de financiële putten van de stad vullen? De bankiers zijn verantwoordelijk en niet de jeugdbewegingen. En hoeveel belastingen betaalt InBev? Minder dan ik heb ik ergens vernomen.
Waarom gaat Tobback het daar niet halen?

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-12-13 15:45