Behoud Theater De Fransche School

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud Theater De Fransche School.


Gast

#101

2014-02-04 21:09

Kleine theaters moeten behouden blijven. Verarming van het platteland als deze verdwijnen!

Gast

#102

2014-02-04 21:37

Goed initiatief! Het theater moet blijven voor jou en voor oud.

Gast

#103

2014-02-04 21:37

Een stad met de grootte van Culemborg moet toch een theater hebben! Reizen naar Den Bosch of Utrecht is een drempel en ook kostbaar als je je kinderen cultureel wilt opvoeden. Culemborgers zijn bovenmatig cultureel geïnteresseerd en actief. Laat de Fransche School behouden blijven voor onze stad.

Gast

#104

2014-02-04 21:41

Wat moeten we zonder Theater De Fransche School in Culemborg? Er is ook al geen bioscoop.
Heel jammer en onbegrijpelijk als het theater zou moeten verdwijnen, onmenselijk zelfs, mag absoluut niet gebeuren!

Gast

#105

2014-02-04 22:12

Het is toch niet denkbaar! Culemborg zonder een theater. Waar zelfs Youp van 't Hek tray outs houdt. Waar ik heb genoten van Huub van der Lubbe, heb gehuild om toneelstukken met Helmert Woudenberg, waar ik genietend heb geluisterd en gelachen om Intrmzzo. Vele mooie films heb gezien. Waar onze schooljeugd opvoeding krijgt in cultuur!! Vergeet dat niet, Theater De Fransche School veel met de basisscholen in onze stad samenwerkt en veel voorstellingen voor kinderen geeft. Net nu ik -met mijn echtgenoot- de tijd krijg om op maandagmiddag de voorstellingen voor de seniore Culemborger te gaan bezoeken, zou "mijn" theater moet sluiten?  Burgemeester en wethouders zouden zich moeten schamen!!!


Gast

#106

2014-02-04 22:17

De Fransche School geeft extra glans en is belangrijk voor het culturele leven in Culemborg. Het is fijn om ook een mogelijkheid dichtbij te hebben naar het theater te gaan met mijn zoon of eens een film te kunnen zien, zeker voor mensen met een kleine beurs zoals ik, die niet altijd tijd en geld hebben om naar de "grote" stad te gaan. Laat de Fransche School blijven!!!

Gast

#107

2014-02-04 22:23

Zonder Fransche School verliest Culemborg zijn regionale kernpositie. Dan wordt Culemborg een ordinair dorpje.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-02-04 22:35


Paul Ansems, Ingen
Gast

#109

2014-02-04 22:36

Natuurlijk hoeft niet in het wildeweg elke culturele uiting gesubsidieerd te worden, dus tot op zekere hoogte begrijpelijk wanneer overheden een kritische houding aannemen. Maar Theater De Fransche School lijkt me een typisch voorbeeld van een culturele instelling die zijn bestaansrecht meer dan bewezen heeft. Wat een hoog niveau hebben de voorstellingen! En wat een leuke sfeer heerst er in het theater!
Zeker nu jullie zelf al aan de weg timmeren om in de toekomst meer onafhankelijk van subsidie te geraken, dunkt het mij dat de Gemeente jullie nog een tijdlang de kans moet geven om deze toekomstplannen te verwezenlijken.
Heel veel sterkte! We zullen het theater spoedig weer bezoeken!


Gast

#110

2014-02-04 22:38

Een theater... modern of oud, groot of klein
Hoort er in een stad van 28.000 inwoners te zijn!

Eric Borrias Verhalenverteller

#111 Zalig zij de armen van geest, maar je kan ook overdrijven

2014-02-04 22:38

Het is natuurlijk een onzalige gedachte; geen subsidie meer en zoek het maar uit. De Fransche School is een unieke plek, kweekvijver van talent, zowel op het podium als in de zaal. Juist dit soort theaters maken dat jonge professionele theatermakers kunnen groeien, uitproberen. Dat publiek kan proeven en ruiken aan meer dan de standaardworst van gekopieerde TV programma's. Dat verwondering van kinderen kan leiden tot het ontdekken van onvermoede talenten. Ik speelde als amateur voor het eerst in DFS nog voor de brand. Daarna met Vertellerscollectief oRARE. Op dit soort plekken kon mij talent groeien, waardoor ik de overstap kon maken naar een full-time bestaan als theatermaker. Nu speel ik in binnen- en buitenland, woon inmiddels in Culemborg. De Fransche school heeft de juiste "maat" voor deze stad. Ik kom op plekken waar gemeentebesturen in de waan van groter en groter zalen hebben gebouwd met 500-750- stoelen voor een stad kleiner dan die van ons. Zalen die nu als molenstenen om hun nek hangen. De Fransche school is geen molensteen; het is een diamant! Voor makers en publiek! Als de politiek wat wil doen aan de afstand die zij zelf gecreëerd tussen VOLKSVERTEGENWOORDIGERS en burgers, dan luistert ze! Ohh, het is crisis? Vast wel, maar juist dan is creativiteit gevraagd. En creatief denken, is niet creatief boekhouden, Creatief denken en anders naar problemen op je pad kijken, is iets dat je van kind af aan kunt leren. Bijvoorbeeld door je te laten verwonderen en betoveren in theater, waar je dingen ziet die anders zijn dan anders.
Tenslotte moet het me van het hart dat het afgelopen moet zijn met gesol en belazeren van de medewerkers en vrijwilligers van DFS. Wie het dossier bekijk en in de politiek zit, kan niet anders dan zich diep schamen of tot aktie over gaan en het theater openhouden.

Gast

#112

2014-02-04 22:44

Al moet de onderste steen boven, maar wat is Culemborg zonder dit theater?

Gast

#113

2014-02-04 22:54

cultuur is belangrijk voor de ontwikkeling van mensen. De Fransche School biedt kansen op culturele ontwikkeling betaalbaar en dicht bij huis. En biedt zo een laagdrempelig cultuuraanbod.

Gast

#114

2014-02-04 22:56

De Franse school is een stuk cultuur in het hart van Culemborg.
Ik herinner me nog goed dat er keek naar Katinka Polderman.Wat een goede en warme sfeer in de Franse school. Graag behouden.
Henk

#115

2014-02-04 23:10

De Fransche School is een kind met een waterhoofd. Zo´n klein theater kan best zonder subsidie, maar dan moet het wel geheel op vrijwilligers draaien. Na draaien de belastingbetalers op voor het waterhoofd van 7 betaalde medewerkers. Goed dat de gemeente (eindelijk) de subsidie beëindigd.

Gast

#116

2014-02-04 23:13

Het is belangrijk dat theater de Fransche School behouden blijft omdat er zoveel goede voorstellingen zijn waar jong en oud op af komen. Het is een geweldig theater wat nooit gesloten mag gaan worden.

Gast

#117

2014-02-04 23:29

Hoe maken we Culemborg nog minder aantrekkelijk? Het winkelaanbod is niet gevarieerd, de koopavond ongezellig, en uitgaan, hoezo uitgaan? Sluit nu ook nog eens de Fransche school en dan is het helemaal flut geworden in Culemborg. Besteed de subsidies gericht, zodat er nog een beetje cultuur overblijft. Zorg dat de Culemborgers in hun eigen woonplaats terecht kunnen en niet hun heil -lees: vermaak- buiten Culemborg moeten zoeken!

Gast

#118

2014-02-05 00:28

Het is ronduit stuitend om te horen dat zo een mooi en intiem theater de nek wordt omgedraaid door de politiek. Vreemd dat door de politiek niet wordt gezien hoeveel dit theater betekend voor zowel de inwoners maar ook voor veel bezoekers uit andere steden. Laat dit niet gebeuren, dit theater vertegenwoordigd een heel uniek en intiem concept waarbinnen voor alle stromingen ruimte is.

K. Blokker
Waalwijk

Gast

#119

2014-02-05 05:42

Beste gemeente ontneem de bewoners van Culemborg en omgeving nu niet dat enige stukje cultuur wat hie nog is.

Gast

#120

2014-02-05 05:43

Cultuur barbaren

Gast

#121

2014-02-05 06:30

te zot voor woorden de instelling van gemeente Culemborg
ze hebben ook plichten!

Gast

#122

2014-02-05 06:53

Cultuur is vooral bij crisis erg nodig!!!!!!

Gast

#123

2014-02-05 07:03

Het is uitermate belangrijk dat een goed Instituut als de Fransche School voor Culemborg en z'n omgeving behouden blijft!!
Zonder cultuur minder coherentie binnen de stad en bewoners!!
Rob Welschen

Gast

#124

2014-02-05 07:05

Een stad als Culemborg verdient een theater.

Gast

#125

2014-02-05 07:15

fransche school moet open blijven.......de gezellige avonden, films en cultuur moet behouden blijven voor culemborg. Laat de culemborgers in culemborg blijven en niet hun ontspanning elders moeten zoeken