Nederlands Vanzelf Sprekend

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Nederlands Vanzelf Sprekend.


Gast

#351

2014-03-05 17:17

Prima initiatief. Veel succes toegewenst.
Vera van Londen

#352 Van normen en regels

2014-03-05 17:26

In 1995 verhuisde ik naar Londen. Voordien ergerde ik mij al aan de uitspraak in Vlaamse TV-programma's en het is er intussen nog erger op geworden. Er loopt hier momenteel een Vlaamse serie, 'Salamander', op BBC4. Waarom uitspraken zoals 'uwe vuile was opkuisen'? Toch gewoon 'doen' of 'de vuile was buitenhangen'? Er zijn ook regels en normen voor fonetiek zoals in elke taal. Die gelden voor Noord en Zuid. Wat mij wel van het hart moet is dat Vlaamse(uitspraak)fouten door Nederland minder worden vergeven dan andersom. De 'ai' i.p.v. 'ij' van sommige Nederlandse sprekers en de al te schrapende 'g' klinken Vlamingen ook niet bepaald juist en prettig in de oren. Als ik me niet vergis zei professor Paardekooper over de laatste klank dat het een 'glijder' was: niet te zacht of te hard. Maar ach, professor Paardekooper is niet meer en ik zal wel ouderwets-nostalgisch zijn, zeker? Ik teken de petitie graag en hoop dat ze helpt de Vlaamse en Nederlandse media en het onderwijs ertoe aan te sporen weer aandacht te besteden aan een voor beide delen van het taalgebied aanvaardbaar en correct grammaticaal,fonetisch en lexicologisch taalgebruik.
Renaat

#353

2014-03-05 17:51

Verengelsing : ik probeer tot nu toe vergeefs een klein artikel over dit onderwerp te plaatsen in de plaatselijke kranten (Streekkrant regio Halle, en Randkrant)Ik probeer verder. Ik ben ook bezorgd over de manier waarop, vooral onze media,met name de V.R.T. omspringen met de woordbeklemtoning in samengestelde woorden, verschuiving naar achter, waar dit functioneel niet nodig is. Volgens mij komt daardoor een structureel element van onze taal in het gedrang, nl. de beginklemtoon van onze woorden. Er is te weinig controle op de uitspraak van onze nieuwslezers. Ik verwacht van onze nationale omroep een standaarduitspraak en geen snobistische fantasieën

Gast

#354

2014-03-10 13:40

als Nederlander in het buitenland lees ik met veel interesse nederlandse kranten en tijdschriften. Het is schrikbarend hoe de engelse taal het nederlands aan het verdringen is.
Onze taal en haar dialecten/streektalen zijn uniek en moeten beschermd worden.

Gast

#355

2014-03-14 18:18

Aan de reclamejongens: niet alleen dialectsprekers kopen producten

Gast

#356

2014-03-15 16:06

het is hoog tijd dat er een actie komt
Fons Wuyts

#357 Re:

2014-03-16 11:00

#76: -

Goede opmerking!

Fons Wuyts

#358 Re:

2014-03-16 11:02

#354: -

Laat Vlaanderen zijn Vlaamse accenten zoals 'goesting' en 'plezant'!

Fons Wuyts

#359 Re:

2014-03-16 11:06

#4: -

Akkoord voor zover door iedereen verstaanbare regio-accenten niet verloren gaan! Waarom verbied men bvb. 'plezant' op school?

Fons Wuyts

#360 Re:

2014-03-16 11:09

#21: -

Nederlands met Vlaamse accenten, is het cement van de Vlaamse cultuur! Hou het plezant in Vlaanderen!


Gast

#361

2014-03-17 11:38

Prachtig initiatief.Onze moedertaal moet voor alle 21 milioen nederlandssprekenden verstaanbaar zijn!

Gast

#362

2014-03-18 09:43

De promotie van een Nederlands taalhomogeen Groot-Nederland in de wereld is van vitaal belang voor de overleving van onze cultuurgemeenschap in Globalistan. De cultus van de dialecten en van Vlaamse (Algemeeen onbeschaafd Vloms = AOV) en Hollandse tussentaaltjes heeft te maken met kleinheidswaanzin en nakende linguocide. %M

Gast

#363

2014-03-18 10:16

de promotie van een Nederlands taalhomogeen en cultureel Groot-Nederland is van vitaal belang in het huidige Globalistan. De cultus van dialecten en Vlaamse (algemeen onbeschaafd Vloms = AOV) en Hollandse tussentaaltjes getuigt onbewust van culturele zelfmoordneigingen, kleinheidswaanzin en lingocide. Mark Eyskens

Gast

#364

2014-03-18 11:25

Eindelijk verzet tegen de algehele verkaveling!

Gast

#365

2014-03-18 11:43

rechtvaardig, eerlijk, eindelijk...

Gast

#366

2014-03-18 19:12

Het is ongehoord dat keurig Nederlands terug van de kaart dreigt te verdwijnen.

Gast

#367

2014-03-19 12:20

Mooi initiatief dat helemaal past in de traditie, de doelstellingen en de waarden van een genootschap als de Orde van den Prince, waar het gebruik van een correct standaard Nederlands hoog in het vaandel wordt gedragen.

Gast

#368

2014-03-19 17:59

Het is een goed idee om de verloedering van het Nederlands een einde toe te roepen. Dialecten hebben hun plaats, maar een standaardtaal is essentieel niet alleen om elkaar te verstaan, maar ook om onze taal toegankelijk te maken voor anderstaligen. Ik dacht ook dat er in een standaardtaal geen plaats is voor de vele Engelse woorden, termen en zelfs stukken zinnen die in kranten, publicaties, radio en TV gebruikt worden. Ofwel is dat een vorm van chauvinisme ofwel is dat intellectuele luiheid... Vroeger was Vlaanderen te klein als er ergens een Frans woord gebruikt werd, dat Engels schijnt echter niemand te storen. Men schrijft een tekst in het Nederlands of het Engels, maar niet in een mengelmoes van beide.

Veel succes met jullie actie

Gast

#369

2014-03-20 10:37

In Baskenland baskisch, in Schotland schots, in China chinees .... en in Vlaanderen vlaams.
sowieso

#370

2014-03-20 23:02

Laat toch de mensen in hun dorpen en steden spreken zoals ze het willen. Welk belang heeft deze petitie? In Shanghai alleen wonen even veel mensen als in Nederland en Vlaanderen samen, onze taal is globaal gezien van luttel belang in wetenschap en economie, daar zal een Taalunie of Standaardtaal niets aan veranderen. Leve de woordverzinseltjes van Guido Gezelle, leve de eigenste culturele beleving. Noem een land, waar de inwoners allen de standaardtaal spreken...onbestaande. En waarom moeten Vlamingen en Nederlanders dezelfde taal spreken? Ik heb nog nooit gehoord dat Oostenrijkers en Duitsers dezelfde taal moeten/willen spreken...We worden er niet belangrijker door, we worden door de rest van de wereld niet méér waargenomen als taaleenheid dan elk land op zich. En een opmerking als Vlaming: de verschuiving van onze taal naar de in Nederland geaccepteerde versie, ten koste van de Vlaamse versie, werd 30 jaar geleden aan de KULeuven al door Nederlandse profs als onvermijdelijk gepropageerd, met als enige reden, dat er méér Nederlanders zijn dan Vlamingen. Da´s voor mij genoeg geweest, om mijn taal in het buitenland altijd als VLAAMS aan te geven. Ik ben de friet, ik word geen kaas...

Gast

#371

2014-03-22 13:44

Geweldig initiatief............

Gast

#372

2014-03-22 16:36

Nadat ik in Zeeuws-Vlaanderen een toneelstuk gevolgd had in openlucht (Nazomerfestival), was het heerlijk praten met Nederlanders.

Gast

#373

2014-03-23 18:45

Algemeen Nederlands is absoluut noodzakelijk,zowel binnen Nederland als binnen de zuidelijke Nederlanden,opdat we elkaar zouden kunnen verstaan in weerwil van het bestaan van een menigte dialecten.

Gast

#374

2014-03-25 14:33

Ik vind dat het juiste, goede Nederlands dient te worden gepromoot; journalisten, schrijvers, verantwoordelijken in politiek en cultuur moeten het voorbeeld geven, en zich verzetten tegen een zogenaamde tussenvorm, die zelfs slecht is voor de integratie van anderstaligen.
Guy van Hoof

Gast

#375

2014-03-26 17:36

Correct Nederlands gebruiken in het onderwijs lijkt me onontbeerlijk om verlost te geraken van dat afschuwelijke tussentaaltje. Het zogenaamde familiaire gedoe in de advertentiewereld dat steeds vaker geduld en verspreid wordt (commerciële redenen) door onze media is een ramp voor het algemeen Nederlands taalgebruik.