Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...


Gast

#126

2014-05-24 17:07

Het gaat natuurlijk niet om de leerkracht, of om de leerling, of om de doorlichting, of om de ouders, of om de maatschappij, of ... Het is een evenwicht tussen de verschillende actoren, waarvan leerling en leerkrachten toch het belangrijkst zijn (met vakinhoud). Helaas is dit evenwicht nu scheefgetrokken.

Gast

#127

2014-05-24 18:03

Ik ben nog lang niet uitgeblust, af en toe wel moe van mijn 25 rakkers maar dat is meer dan normaal!

Gast

#128

2014-05-26 06:55

Leerlingen kunnen motiveren voor je vak, is dat niet het mooiste aan leerkracht zijn? Of zou het het voorbereiden van lessen zijn, of eindeloos verbeteren, commentaar schrijven voor rapporten, verslagen maken, vergaderingen, ...
Een zeer gemotiveerde zij-instromer

#129 mooi verwoord ...

2014-05-27 12:26

maar zullen leraars ooit zichzelf uit hun schoolse kader kunnen denken ? De leerling staat centraal en de leraar is een coach. Als je al eens ergens buiten het onderwijs een coachende rol zou hebben opgenomen, zou je ook merken dat coaching pas later wordt gewaardeerd, als jij al weg bent. Wees daarom vooral trots op wat je leerlingen bereiken. En laat je alstublieft niet door Nederlanders op de kast jagen, die zoeken alleen sensatie om zichzelf te kunnen verkopen.


Gast

#130 minister van onderwijs

2014-05-27 20:43

Hopelijk krijgt onze toekomstige minister van onderwijs deze brief ook te lezen!

Gast

#131 Re: Re:

2014-05-28 15:52

#125: - Re:

Over dezelfde kam scheren werkt ook omgekeerd. Je kan niet in ALLE leerkrachtenteams hun professionaliteit geloven. Ze hebben namelijk genoeg aangetoond dat ze dit niet aankunnen. Met alle respect voor de vele goede leerkrachten, maar er moeten controles gedaan worden op leerkrachten. Ja, af en toe komen er inspecteurs, maar iedereen weet dat dat geen goede controle is. Vaak weten de leerkrachten dit van tevoren en wordt het beste kantje getoond. Er is namelijk geen aanspreekpunt om slechte/onrespectvolle leerkrachten te melden. Ik heb zo meerdere leerkrachten gehad, 1 ging er zelfs volledig over. Wij hebben dit gezamenlijk als klas gemeld. De leerkracht in kwestie is momenteel nog steeds les aan het geven.


Gast

#132

2014-05-29 07:55

Mevrouw, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. Ik sta ongeveer 40 jaar voor de klas, nog elke dag met veel enthousiasme, geduld en liefde voor het vak. De laatste jaren ben ik ook chiroleider (weet je wel, samen op kamp gaan! ), therapeut (voor de steeds toenemende groep geattesteerden), secretaresse (eigen administratie en alles wat kan via pc) en daarbij ook nog surrogaat-moeder (de kindjes moeten toch bij iemand hun verhaal kwijt, nietwaar?). Tussendoor ben ik dus leerkracht, eentje van vroeger, die nog durft te zeggen: mannekes, zit eens stil en zwijg. Naast mijn vak probeer ik mijn pubers wat wijze raad en levenslessen op hun maat mee te geven. Dat ons beroep ongelooflijk zwaarder geworden is, wordt weggelachen met de droge mededeling dat we toch genoeg vakantie hebben... Toegegeven, mooi meegenomen, maar als je zovele taken moet combineren - vaak in plaats van ouders, van specialisten terzake , tja, dan geraak je wel eens aan het einde van je krachten hé. Ik heb nog 3 jaar te gaan, ik tel zeker niet af, ik ben ook nog niet uitgeblust, maar ik weet dat ik dan zal zeggen: het is mooi geweest, maar nu heb ik er genoeg van, zonder meer. Aan allen die in de toekomst graag voor de klas willen staan: als je ervoor kiest, ga er dan ook voor, 100%, en niet alleen als je er zin voor hebt, maar elke dag, elk uur, ja elke minuut! Ik wens jullie veel succes en last but not least: luister af en toe eens naar wat oudere collega's te vertellen hebben...
Themistokles

#133 Re: Re: Re:

2014-06-02 12:14

#131: - Re: Re:

"Weten van tevoren"?Vertoont alle ziekten van het systeem.Wat wil je met een doodziek VL-parlement.Persoonlijk zou ik in middelbaar of lager(5 en 6)mijn kinderen weigeren om examens te laten doen.En de toepassing eisen van de grondwet en wat er voorrang op heeft.

Riberius Grachus

#134

2014-06-02 19:54

Wat een onzin!

Gast

#135

2014-06-07 08:26

Beter kon het niet geformuleerd worden. Ik had een oef-gevoel: ik sta dus niet alleen met deze gedachten.

Gast

#136

2014-06-09 13:57

Dit is herkenbaar voor iedereen die leerkracht is. Het is merkwaardig dat de theoretici, inspecties en politici blijven beslissingen nemen zonder rekening te houden met wat zovelen die in de praktijk staan, denken op basis van hun ervaring. Om hun beslissingen te vergoelijken, schofferen ze de leerkrachten tegenover de goegemeente; bovendien zijn hun ongefundeerde beslissing een blamage voor het onderwijspersoneel.
flp

#137 Eindelijk

2014-06-13 17:05

Eindelijk iemand die in schoonheid haar nek uitsteekt (dank U mevrouw!) boven de neoliberale vergriezeling die, - het moest er van komen- ook het onderwijs in pillen wil draaien. Onze schijnbaar bewezen middelmatigheid is hier treffend 'ont'schreven' en hopelijk mag ze zich verder verheffen of herleiden -voor mijn part-, tot de essentie en het hart van elke lerende mens.

Gast

#138

2014-06-16 17:15

bravo! dat is een schot in de roos! Een moedige stellingname!
Jeroen

#139 Re:

2014-06-16 17:46

#53: -

Dag mevrouw

Uw opmerking bevat een stigmatiserende en racistische ondertoon die nooit kan maar zeker niet voor een leerkracht.

Ik zie ook het verband met de brief van Anneke niet.

ik heb het dan over de hieronder gecopiëerde zin.

Maar ik heb het grootste deel van mijn loopbaan doorgebracht in TSO en BSO onderwijs van het zware soort,dus stedelijk onderwijs met heel veel migranten(ik hoef hierbij waarschijnlijk geen tekeningetje te maken...)

 

groetjes

 

Jeroen De Smet, leraar Jan-van-Ruusbroeckollege, laken

ravendesmet@skynet.be


Gast

#140 Re:

2014-06-20 08:31

#20: gast -

Ik denk dat je de inhoud van dit manifest toch niet helemaal hebt begrepen. Met deze reactie van je betwijfel ik ook ten stelligste dat je een leerkracht bent. Zo ja, heb ik medelijden met je leerlingen.


Gast

#141 Re:

2014-06-20 08:33

#134: Riberius Grachus -

Dat is nu eens een sterk onderbouwde mening waartegen we niets kunnen inbrengen! Proficiat, ik hoop dat u niet voor de klas staat...

applive

#142 Re:

2014-06-20 08:39

#20: gast -

ik ben net de omgekeerde richting aan het uitgaan. Vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs. En ik denk persoonlijk dat jou verklaring toch niet helemaa staaft met de realiteit. Het onderwijs heeft al grote stappen vooruit gezet tegenover mijn tijd. Maar er is nood aan ondersteuning, aan begeleiding van nieuwe jonge leerkrachten. Nood aan kleinere klassen om zo deftig te kunnen differentiëren en elk kind de aandacht te geven die hij/zij absoluut nodig heeft.


Gast

#143 Re: Re: Re:

2014-06-20 10:00

#64: gast - Re: Re:

Het is duidelijk dat jij de onderwijswereld nog onvoldoende kent. Jij wil zelf voor de klas gaan staan, terwijl je de meeste van je collega's slechte leraren vindt?
Wat ben je nog groen achter je oren! Zet je ogen open, kijk goed rond en oordeel niet te snel. Jouw uitspraken getuigen alvast van heel weinig respect voor je collega's.


Gast

#144

2014-06-20 11:03

Ik ben een zij-instromer, geef met heel veel plezier les aan de kinderen maar de papierberg die erbij hoort (en vaak zeer nutteloos aanvoelt)werkt regelmatig demotiverend. Moeten wij niet vooral de leerlingen kunnen boeien en iets bijbrengen? Ook de juridisering maakt dat we in de eerste plaats niet meer aan het belang van de leerling kunnen denken maar steeds onszelf moeten beschermen en indekken opdat ons toch maar geen verwijten kunnen gemaakt worden. Een opmerkelijke evolutie in 5 jaar tijd... Tel daar dan nog de zeer beperkte inhoudelijke kennis van de leerlingen bij omdat van hogerhand andere vereisten worden gevraagd, een weinig efficiënte manier van leren zo blijkt alvast, en de maat is bijna vol.
Gelukkig is er die grote liefde voor elke individuele leerling!

Gast

#145 Re: Re:

2014-06-20 20:52

#139: Jeroen - Re:

Hallo Jeroen,

 

misschien kan  je eens de moeite doen om de hele boodschap van de vrouw in kwestie te interpreteren (90% van haar leerlingen heeft ze graag , dus de meeste allochtonen heeft ze graag, zoals we allemaal de meeste mensen graag hebben ongelang hun afkomst).

 

misschien moet je eens begrijpen dat de vinger op de wonde leggen een oplossing kan bieden.

 

En misschien, kan je als leerkracht (taal) de juiste spelling toepassen (copie - kopie).

 

Het zijn maar ideeën,