Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Onzin

/ #25 Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-10-26 08:53

Zonder een goede basis (!) rekenen redt uw zoon het echt niet in wat u de 'Kenniseconomie' noemt. Het gaat om een basis en niet meer dan dat. U schetst wel een heel overdreven beeld van wat hij zonder een vwo-diploma slechts zou kunnen doen: in de plantsoenen werken. Dat is een belediging voor alwie nu vmbo of havo doet.

Het doet ook wat wonderlijk aan te hoop te lopen tegen alleen de rekentoets voor uw zoon. Als hij het vwo aan kan, dan hoort daar immers ook, verplicht, het vak wiskunde bij. Wel slagen op vwo-niveau voor wiskunde (met rekenen behorend tot de kernvakkenregeling) en dan geen rekentoets aankunnen? Kom nu!

Zou hij dyslectisch zijn, dan maar Nederlands uit het vakkenpakket? Zo kun je voor elke individuele leerling wel iets speciaals verzinnen. En zou hij dysEnglish zijn, dan maar geen Engels? Wat is een vwo-diploma dan nog waard?

Ik neem uw probleem zeker serieus, maar voor lln als uw zoon worden of zijn al speciale regelingen in het leven geroepen. U komt voor uw zoon op en dat is een goede zaak. Maar als hij geen rekenen (nogmaals: de basis!) en wiskunde aan kan, dan zou u, in het belang van uw zoon, beter een ander schooltype kunnen overwegen. Ik moet er niet aan denken: een advocaat die niet eens financiële malversaties weet te doorzien. Die kies ik echt niet.