Nederlands Vanzelf Sprekend

Quoted post


Gast

#98

2013-12-30 13:45

Aangezien ik een fervente voorstander ben van het Algemeen Nederlands kan ik niet anders dan deze petitie ondertekenen.
In verband hiermee protesteer ik dan ook fel tegen de taal van de uithangbordjes in Antwerpen die de automobilist aansporen tot trager rijden. Tot zelfs scholen durven dergelijke taalonzinnige bordjes aan hun gevel en poorten hangen!Ik heb hiervoor trouwens geprotesteerd bij de schepen van onderwijs van de stad ("'t stad", nog zo'n vloek) Antwerpen.

Reacties

Luc de Grauwe (ondertekenaar 830)

#104 Re:

2013-12-30 21:39:20

In tegenstelling tot wat velen denken, is "'t stad" helemaal geen afwijkende, onzijdige vorm;  er wordt trouwens ook nooit gesproken van "het stad". Het is gewoon de voortzetting van een al in Middelnederlandse teksten vaak voorkomende vorm "dstad", geassimileerd uit  "de stad", waarbij  de (overblijvende) begin-d werd verscherpt ("stemloos gemaakt")  onder invloed van de volgende, stemloze  medeklinkerverbinding  "-st" (dus d>t).  Voor een goed begrip : stemloos (hard, scherp) zijn bijv. p, t, k, ch, f, s,  stemhebbend (zacht) daarentegen de corresponderende b,d,g,v,z.