Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...

Quoted post

gast

#20

2014-05-15 21:18

Niet de leraar moet centraal staan, maar de leerling!
Zelf leerkracht zijnde vind ik het geen kunst om mensen iets te leren dat ík belangrijk vind, ik ben pas echt blij als mensen iets leren dat ze zélf belangrijk vinden.

De Vlaamse leraren schreeuwen moord en brand, maar het gros ervan heeft nooit buiten het onderwijs gewerkt. Hoe kun je dan een hele samenleving vertegenwoordigen? Geen wonder dat ons onderwijs de leerlingen niet aanspreekt, want het wordt ingericht door overopgeleide vakidioten. Laat mensen uit alle segmenten van de samenleving aan het woord in de klas. De vrije dagen die leraren dan krijgen, kunnen ze gebruiken door eens een dag in een fabriek te gaan staan!

Reacties


Gast

#26 Re:

2014-05-16 14:12:40

#20: gast -

Context niet begrepen ... Jammer.

Smidje

#55 Re:

2014-05-17 23:44:43

#20: gast -

Persoonlijk heb ik eerst 17 jaar in de prive gestaan. Dan 17 jaar als leerkracht praktijk en technologie. En zoals je zegt heb ik ook tijdens mijn vakantie getracht om in een fabriek te kunnen werken. Maar op dat moment zijn de fabrieken dicht en een leerkracht te werk stellen kost meer geld dan dat ze er aan kunnen verdienen. Overopgeleide  vakidioten? De laatste jaren kregen we praktijkleerkrachten die nog NOOIT in praktijk hebben gestaan. Wil je als leerkracht iets te vertellen hebben moet je wel meer weten dan dat uw leerlingen wet dus blijven bijscholen en ja dan kan je een vakidioot worden.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-05-18 09:57:28



Gast

#61 Re:

2014-05-18 16:01:34

#20: gast -

De leraar moet niet "centraal" staan en de leerling hoort al evenmin "centraal" te staan. Zeker niet op de manier zoals u dat bedoelt. Als je leerlingen enkel leert wat ze hier en nu belangrijk vinden, dan wordt het maar een mager beestje. Hun horizon verruimen is één van onze uitdagingen. Hen motiveren voor datgene dat hen (nog) niet boeit.

Dat ons onderwijs wordt belichaamt door overopgeleide vakidioten geldt misschien voor uw eigen persoon (ik hoop van niet), maar ikzelf ben bijzonder veelzijdig en breedgeschoold. Zoals ik zijn er hopen collega's in ons onderwijs. Specialisten in hun vak verwarren met vakidioten... dat is toch wel een dwaling...

Uw uitwisselingsvoorstel is vandaag de dag reeds tot op zekere hoogte een onderdeel van de schoolpraktijk. Welliswaar in beperkte mate.

Tot slot een bedenking bij uw laatste zin, die toch wel een beetje dubieus is. Ik hoop dat u zich daar niet vergaloppeerde aan het cliché dat leraars niet weten wat werken is omdat ze niet moeten werken. In diezelfde lijn past het cliché dat militairen niet al te snugger zijn en dat Belgen dom zijn... Ik hoop dat u beseft dat dergelijke simplistische gedachten een leraar onwaardig zijn.

gast

#74 Re:

2014-05-19 10:56:56

#20: gast -

Sorry, maar ik ben een leerkracht die overgestapt is, dus ik kan de vergelijking maken.

En iedereen zit altijd maar af te geven op onze vrije dagen, maar weet dat wij zo goed als geen enkel weekend echt eens vrij zijn, want wij zitten altijd maar aan onze bureau cursussen te maken, taken op te stellen, te verbeteren, jaarplannen aanvullen, agenda invullen, lesvoorbereidingen maken, ... maar hoe kan u dat weten.

Weet je, iedereen die altijd maar op leerkrachten zit te vitten, nodig ik met veel plezier uit om zelf eens een paar jaar leerkracht te worden, het zal rap veel minder zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een boeiende, maar ook zeer vermoeiende job. Het is niet voor niks dat een groot deel van de CVS-patiënten mensen uit het onderwijs zijn, maar ja waarschijnlijk is dat omdat we allemaal een bende lamzakken zijn eh.

Aan Anneke: goed gezegd, collega!

 

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-05-19 18:10:06



Gast

#89 Re:

2014-05-19 19:34:44

#20: gast -

Je moet je wel heel eenzaam voelen tussen al je collega's "vakidioten". Het zijn die "vakidioten" die mij een passie gegeven hebben om verder te studeren, om verder te kijken dan onze neus lang is en met "kennis" van zaken te oordelen over wat er zich in de maatschappij afspeelt.

Ik heb zelf eerst in bedrijven gewerkt vooraleer ik de stap naar het onderwijs gezet heb, net met de bedoeling om leerlingen warm te maken voor, in mijn geval, vreemde talen en die zo goed mogelijk te leren benutten in hun dagelijkse leven. Er wordt te vaak vergeten dat je voldoende kennis nodig hebt, om het ook allemaal te kunnen. En net die kennis vind je bij je collega's die jij "vakidioten" noemt. In plaats van er zo negatief over te doen, zou je beter de handen in mekaar slaan en er samen voor de leerlingen iets van maken. Vaardigheden die ze in de samenleving nodig hebben, moeten nu eenmaal ook onderbouwd worden met kennis, anders vallen ze als een kaartenhuisje in mekaar bij de eerst wind.

Luister gerust naar de bedrijven, die snakken naar goed opgeleide mensen die eindelijk weer wat kennis van zaken hebben. Wees dus niet zo neerbuigend over die "vakidioten" aub.


Gast

#140 Re:

2014-06-20 08:31:11

#20: gast -

Ik denk dat je de inhoud van dit manifest toch niet helemaal hebt begrepen. Met deze reactie van je betwijfel ik ook ten stelligste dat je een leerkracht bent. Zo ja, heb ik medelijden met je leerlingen.

applive

#142 Re:

2014-06-20 08:39:37

#20: gast -

ik ben net de omgekeerde richting aan het uitgaan. Vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs. En ik denk persoonlijk dat jou verklaring toch niet helemaa staaft met de realiteit. Het onderwijs heeft al grote stappen vooruit gezet tegenover mijn tijd. Maar er is nood aan ondersteuning, aan begeleiding van nieuwe jonge leerkrachten. Nood aan kleinere klassen om zo deftig te kunnen differentiëren en elk kind de aandacht te geven die hij/zij absoluut nodig heeft.