Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...

Quoted post


Gast

#111 Re:

2014-05-21 12:52

#109: -

Als je zo al begint gaat het de verkeerde richting uit. Zeker voor leerkrachten in het secundair onderwijs dien je wel degelijk deels als psycholoog en/of gedragstherapeut te handelen. De leerlingen spenderen namelijk het grootste deel van hun tijd (dat ze wakker zijn) in de klaslokalen. Waar anders moeten de persoonlijke problemen van de leerlingen opgevangen worden? Er wordt nu al veel te weinig gehandeld tegen pestgedrag en pestkoppen. Even op straf gaan staan...

Als die verantwoordelijkheden al niet bij jullie zouden liggen zal het niet lang duren of jullie beginnen te zagen dat jullie ook geen voorbeeldfunctie moeten zijn.

Voor al de mensen dat zeggen dat het probleem bij de leerlingen ligt. Jullie hebben het over minderjarige mensen. Mensen dat volgens de overheid de wijsheid niet hebben om mee te beslissen over de politiek. Ik ga hier ook volledig akkoord mee, maar hou daar ook rekening mee in de klaslokalen dat dit mensen zijn dat niet op alle vlakken verantwoordelijke beslissingen kunnen nemen. Het is zowel aan de ouders als aan JULLIE om het studeren aantrekkelijk te maken. Want is jullie beroep werkelijk zo nobel en fantastisch als de meeste leerkrachten (ja, de meesten) gewoon wat leerstof uit een boek aframmelen, een toets opstellen en deze verbeteren? Er zijn slechts een paar leerkrachten dat in mijn ogen de echte waarde van het leerkracht zijn vertegenwoordigen door de lessen interessant te maken.

Reacties

kanttekenaar

#113 Re: Re:

2014-05-21 14:25:03

#111: - Re:

Ik kan je begrijpen, maar ben niet akkoord. Ik merk jaar na jaar een achteruitgang wat betreft kwalitatieve kennis en kunde. Natuurlijk zijn die andere zaken ook belangrijk, maar net zoals bij leerlingen past op elke leraar een deksel op het juiste potje.

Ik luister naar mijn leerlingen, leef mee en voel mee, tracht te helpen waar ik kan,maar te dikwijls is dat zover buiten mijn kennisvlak dat andere hulp nodig is.

Als ik al die andere facetten er bij mijn wetenschapsvakken nog moet bijnemen, dan zou ik dolgraag 5u extra ter beschikking hebben MET de leerlingen.

Ik geef boeiend les in materie die leerlingen weinig interesseren, dat hoor ik van mijn studenten, ze komen graag naar die les maar klagen ook geregeld over "waarom". Maar dat is en blijft mijn kerntaak: kennisoverdracht!