Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...

Quoted post

kanttekenaar

#113 Re: Re:

2014-05-21 14:25

#111: - Re:

Ik kan je begrijpen, maar ben niet akkoord. Ik merk jaar na jaar een achteruitgang wat betreft kwalitatieve kennis en kunde. Natuurlijk zijn die andere zaken ook belangrijk, maar net zoals bij leerlingen past op elke leraar een deksel op het juiste potje.

Ik luister naar mijn leerlingen, leef mee en voel mee, tracht te helpen waar ik kan,maar te dikwijls is dat zover buiten mijn kennisvlak dat andere hulp nodig is.

Als ik al die andere facetten er bij mijn wetenschapsvakken nog moet bijnemen, dan zou ik dolgraag 5u extra ter beschikking hebben MET de leerlingen.

Ik geef boeiend les in materie die leerlingen weinig interesseren, dat hoor ik van mijn studenten, ze komen graag naar die les maar klagen ook geregeld over "waarom". Maar dat is en blijft mijn kerntaak: kennisoverdracht!

Reacties


Gast

#114 Re: Re: Re:

2014-05-21 15:52:33

#113: kanttekenaar - Re: Re:

Dat is nu net wat ik bedoel met de weinige goede leerkrachten.

Natuurlijk valt dat buiten uw kennisvlak. Maar u moet wel de aanspreekpunt zijn voor de leerlingen. Elk school heeft wel een CLB-afdeling, maar zij komen meestal enkel in contact als de punten van de leerlingen kritische niveau's bereiken. Het is aan de leerkrachten om persoonlijke problemen op te merken en hulp in te schakelen. Maar meeste leerkrachten doen dit niet. En reactie 109 beweerde dat dit niet de taak van de leerkracht is.