Open brief aan alle leraars - De leraar spreekt...

Quoted post

Kaylee

#122

2014-05-23 10:20

Ik ben Kaylee, voorzitster van de Vlaamse Scholierenkoepel. VSK schrijft in haar memorandum inderdaad dat scholieren gemotiveerde leerkrachten vragen. Waarom? Omdat leerlingen heel vaak vanuit een oprechte bekommernis verhalen vertellen over ervaringen met leerkrachten die niet gemotiveerd en inspirerend voor de klas staan. En net omdat leerkrachten zo’n essentiële figuren zijn voor leerlingen, kruipen die ervaringen echt in de kleren. Er zijn enorm veel leerkrachten die wel met tonnen goesting en passie voor de klas staan. En het zijn die leerkrachten die leerlingen nodig hebben. Zo’n leerkrachten zien ze graag elk lesuur van de dag. Daarvoor moeten we toch gaan, niet?

Leerkrachten en leerlingen hebben elkaar nodig. Beiden zijn op elkaar aangewezen als het gaat over respect, motivatie, leerwinst … . Je mag leerkrachten niet allemaal over dezelfde kam scheren. De leerkrachtengroep is heel divers. De goesting en de inzet is er bij velen. Maar niet bij iedereen. Dat geven leerkrachten ook zelf soms aan over eigen collega’s. Nochtans zijn het de inspirerende leerkrachten die leerlingen nodig hebben.

Ligt het dan soms niet aan de leerlingen zelf? Ja, soms wel. Niet alle leerlingen zijn even gemotiveerd of gedragen zich even respectvol in de klas. Maar ook hier zou het niet correct zijn iedereen over dezelfde kam te scheren. Voor de meerderheid is school wel een plaats waar ze zich willen inzetten, een plaats waar ze hun vrienden willen ontmoeten en geïnspireerd willen worden. En daar moet onderwijs dan ook voor gaan, voor die motivatie van leerlingen én van hun leerkrachten.

Reacties


Gast

#125 Re:

2014-05-24 08:39:32

#122: Kaylee -

Niet iedereen over dezelfde kam scheren: dat is precies wat het onderwijs vraagt. Heb vertrouwen in de professionaliteit van het leerkrachtenteam, want het team is precies de garantie op objectiviteit in de beoordeling van leerlingen.