Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Quoted post

Onzin

#25 Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-10-26 08:53

Zonder een goede basis (!) rekenen redt uw zoon het echt niet in wat u de 'Kenniseconomie' noemt. Het gaat om een basis en niet meer dan dat. U schetst wel een heel overdreven beeld van wat hij zonder een vwo-diploma slechts zou kunnen doen: in de plantsoenen werken. Dat is een belediging voor alwie nu vmbo of havo doet.

Het doet ook wat wonderlijk aan te hoop te lopen tegen alleen de rekentoets voor uw zoon. Als hij het vwo aan kan, dan hoort daar immers ook, verplicht, het vak wiskunde bij. Wel slagen op vwo-niveau voor wiskunde (met rekenen behorend tot de kernvakkenregeling) en dan geen rekentoets aankunnen? Kom nu!

Zou hij dyslectisch zijn, dan maar Nederlands uit het vakkenpakket? Zo kun je voor elke individuele leerling wel iets speciaals verzinnen. En zou hij dysEnglish zijn, dan maar geen Engels? Wat is een vwo-diploma dan nog waard?

Ik neem uw probleem zeker serieus, maar voor lln als uw zoon worden of zijn al speciale regelingen in het leven geroepen. U komt voor uw zoon op en dat is een goede zaak. Maar als hij geen rekenen (nogmaals: de basis!) en wiskunde aan kan, dan zou u, in het belang van uw zoon, beter een ander schooltype kunnen overwegen. Ik moet er niet aan denken: een advocaat die niet eens financiële malversaties weet te doorzien. Die kies ik echt niet.

Reacties


Gast

#28 Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-10-27 15:04:12

#25: Onzin - Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 Kinderen met dyscalculie hebben wel een basis rekenen. En met rekenmachine redden ze zich verder prima. En iedereen die VMBO doet of Havo en dyscalculie heeft kan de rekentoets niet maken en krijgt dus geen diploma. Alleen praktijkonderwijs is haalbaar . Er wordt alleen gekeken naar wat kinderen niet kunnen rekenen dus en dat alle andere vakken voldoende zijn telt niet meer mee?

KN

#89 Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-13 14:41:23

#25: Onzin - Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 

 Mijn dochter heeft dyscalculie (en is trouwens ook dyslectisch) en heeft daardoor grote problemen met hoofdrekenen en digitaal klokkijken. Het wordt hierdoor voor haar erg moeilijk om voor de rekentoets te slagen, ondanks veel extra hulp binnen en buiten school. Zij haalt echter wel altijd (ruime) voldoendes voor wiskunde en natuurkunde op mavo/havo niveau. Er is dus geen probleem met haar inzicht in de exacte vakken maar wel met het automatiseren van rekenen. Als zij een rekenmachiene mag gebruiken komt zij er prima uit.

ml

#140 Re: Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin

2014-11-26 09:30:08

#25: Onzin - Wel wiskunde, geen rekentoets? Onzin 

 beste lezers. dyscalculie is iets vreemds, moeilijk te begrijpen voor iemand die er nooit mee te maken heeft gehad. het uitrekenen van 2 plus 4 kost mijn zoon enorm veel moeite. ondanks eindeloos oefenen lukt het automatiseren niet. maar voor wiskunde in 3 atheneum staat mijn zoon nu een 9. Hoe meer echte wiskunde hoe beter! kinderen met dyscalculie kunnen met een rekenmachine alles uitrekenen. Terwijl een " verhaaltjessom" voor kinderen met een lage intelligentie te moeilijk kan zijn. met of zonder rekenmachine! `het is dus niet zo dat een laag intelligent kind met een dyscalculieverklaring opeens vwo kan halen...