Wetenschapspopularisering

Quoted post


Gast

#3

2015-05-19 09:35

Het behoort tot de taken van de universiteit om haar onderzoeksresultaten voor zo een breed mogelijk publiek open te stellen. Wetenschapspopularisering is daarbij essentieel. Die vorm van publiceren enz. wordt in het huidige academische milieu veel te weinig gewaardeerd. Hoewel publicaties in vooraanstaande nationale en internationale tijdschriften absoluut noodzakelijk en waardevol zijn, kan een maatschappij het zich niet veroorloven om de band met de universiteit door te knippen. Anderzijds kan de universiteit het zich niet veroorloven om zich enkel te focussen op impactfactoren en allerlei productiviteitsindices, die soms meer over onderzoeksstrategieën vertellen dan over de capaciteit om grensverleggend te denken. Laten we opnieuw streven naar een evenwichtiger visie op wat wetenschap zou moeten zijn. Dominiek Sandra, Gewoon Hoogleraar, Universiteit Antwerpen

Reacties

Wetenschapsjournalist

#28 Re:

2015-06-03 08:25:06

#3: -  

 Gegroet

Inderdaad, het is nu harder nodig dan tien, twintig jaar geleden om hier op te hameren. Ook de pers- en pr-diensten van

de universiteiten en wetenschappelijke instellingen, gaan niet vrijuit: ze mikken te veel en te vaak op goedkoop effect, op

'scoren' met gepubliceerde en klakkeloos overgenomen persberichten... Fout... In 1986 stelde ik een nieuwsbrief samen voor wetenschappers, met nadruk op hoe zij hun wetenschapscommunicatie aanpakten: Wegwijs in wetenschappen. Ik was toen al sinds 1979 aan de slag als voltijds wetenschapsjournalist. Maar in grote weekbladen kreeg ik geen plaats voor stukjes over wetenschapscommunicatie. Wel voor grote artikels. Niettemin belandde ik een jaar later, in 1987, bij de dienst wetenschappen van de BRT, om reportages voor Horizon te maken. Dat deed ik tot 1989. Vanaf 1989-'90 maak ik eigen documentaires. Vaak ook nog over wetenschappelijke onderwerpen. In weekbladen publiceer ik ook nog wekelijks over wetenschappen. De lezers waarderen dat. Maar ik heb de indruk dat wetenschappers minder makkelijk bereikbaar zijn voor journalisten. Er is ook soms weinig respect voor journalisten en populaire media. Mijn docu's zijn bestemd voor dvd-verkoop en vertoningen.

Beste groeten

Jean-Pierre Dubois

wetenschapsjournalist

documentairemaker

Gent

 

PS: Als u mij mailt, stuur ik u mijn stuk dat vandaag verschijnt (3/6).