zeg nee tegen het pietenpact

Quoted post


Gast

#1

2016-11-11 17:13

zwarte Piet moet blijven dat is een deel van onze cultuur

Reacties


Gast

#10 Re:

2016-11-11 18:31:21

#1: -  

 idd

Doeniex

#232 Re:

2016-11-12 08:11:45

#1: -  

 het is jammer dat onze culturele gewoonten onder dwang worden ontnomen terwijl zwarte piet de sint de kerstman stilaan plaats moeten ruimen voor het suikerfeest. luister maar naar stu bru ooit een topzender, over onze culturele feesten wordt gezwegen voor dood, je moet ze eens tekeer horen gaan over het suikerfeest!!! 

Je kan je dus afvragen wie de meeste moeite moet doen om te integreren in deze maatschapij.

Deze politieke ingesteldheid(struisvogelpolitiek door de echte belgen.

Ze moeten alle politiekers die hun grootouders geen belg zijn onmiddelijk aan de kant zetten. jullie verprutsen zelf onze samenleving en komen dan uit de lucht gevallen als er stress onder de verschillende bevolkingsgroepen komt.

Ik ben geen racist, wil alle mensen van christelijke afkomst zeker de kans geven zich te ontplooien in belgië. maar de islam, een bevolking die terreur zaait in europa is voor mij niet welkom. hou jullie cultuur waar het hoord, in de woestijn tussen de kamelen, ga daar u suikerfeest houden

railroadman

#395 Re:

2016-11-12 09:44:33

#1: -  

 Schaf dat pact af !!


Gast

#413 Re:

2016-11-12 09:54:24

#1: -  

 ja


Gast

#655 Re:

2016-11-12 11:23:31

#1: -  

 zwarte piet is zwart van het roet en is niet racistisch.  blijf van onze cultuur wij moeten ons niet aanpassen maar zij moeten zich aanpassen aan onze cultuur als ze hier wonen 


Gast

#817 Re:

2016-11-12 12:10:47

#1: -  

Wat een schandaal blijf met jullie handen van een eeuwenoude traditie. Iets voor kinderen laat het verder bestaan.

 


Gast

#974 Re:

2016-11-12 13:01:39

#1: -  

 dit is onze cultuur, waarom moet dat nu ineens veranderen. zwarte piet is en moet blijven.

Bekijk de geschiedenis van siterklaas en dan zal je zien dat dit niets met slavernij te maken heeft.


Gast

#1131 Re:

2016-11-12 13:51:49

#1: -  

 onze tradities nemen ze ook al af moeten we niet eens nadenken wij hebben geleerd dat piet zwart door de schouw was en nu is hij zwart  door op zijn weg de staat te moeten kuisen omdat ze anders niet doorkunnen toch doodjammer

Onze waarden en normen

#1161 Re:

2016-11-12 14:02:55

#1: -  

 Uiteraard moet hij blijven!  Alle anderen die dit in vraag stellen.... aub......houdt u bezig met uw eigen zaken!!! dank en groet, een fiere papa


Gast

#1381 Re:

2016-11-12 15:22:39

#1: -  

 

Matthew

#1445 Re:

2016-11-12 15:52:54

#1: -  

 Ik ben blij dat we hier nog onze mening kwijt kunnen.
Bij HLN.be vond men het blijkbaar nodig reacties onmogelijk te maken wegens wel erg eensgezinde commentaren.

Het lidmaatschap bij Gezinsbond wordt niet verlengd en voortaan geen aankopen meer bij Dreamland.
Als ik meer kan doen hoor ik het graag.

Dezwartepietzelf

#1495 Re:

2016-11-12 16:15:55

#1: -  Zijn jullie nu echt zot geworden. Waar zit jullie verstand?? Een feest voor de kinderen zo politiek gebruiken. 

 


Gast

#1715 Re:

2016-11-12 17:52:15

#1: -  

Ben ik in de rol van zwarte piet een racist ???


Mag ik deze speciale kanttekening maken ?
Jarenlang ben ik de jolige zwarte piet voor onze KWB-afdeling. Met graagte. Zorgend voor de lustige noot bij het huisbezoek van de Sint. Ben ik racist omdat ik mij zwart liet schminken ? Ben ik een idioot omdat ik elk jaar als zwarte piet opnieuw de kinderen wilde entertainen, samen met de Sint ? Wellicht zijn er een aantal zeurpieten (welke kleur mag je kiezen) die jaloers zijn dat de zwarte piet succes heeft. Heel misschien zal in de toekomst geijverd worden voor een zwarte, rode, groene, blauwe, geelzwarte, zwartgeelrode Sint. Ah ja, de kerstman zal er wellicht ook aan geloven. Hij is blank en zal wellicht gevraagd worden om zich te verkleuren. Ik schrijf dit met een diepe zucht. Met bovendien zeer geminachte dank aan de achterkamerpolitiek van het bestuur van de Gezinsbond, waar wij als gezin jarenlang lid van zijn.
MAAR (het is een grote maar !) : wat zijn wij gelukzakken. Elke piet en Sint-discussie verbleekt bij het besef dat er grote armoede is in deze wereld. Kinderen die leven zonder basisvoorzieningen, die honger en dorst hebben, die koude hebben, die samen met hun gezin noodgedwongen moeten vluchten voor geweld en oorlog. Ook in Gent zijn er kinderen die in een gezin leven met (kans)armoede. Sint en piet komt bij velen van hen niet langs.
Vermits het nooit mijn intentie is geweest om de jolige racistische zwarte piet te zijn heb ik geen behoefte om de rol van zwarte piet stop te zetten. Binnenkort ga ik weer met de Sint op huisbezoek. Wedden dat de kinderen en hun papa en mama en oma en opa en supporterende familieleden ons opnieuw met open armen zullen ontvangen ?
Noot : Soms ben ik ook Sint. Een hemelse helper. Het bespaart mij enig schminkwerk. Het kittelige van de baard neem ik erbij. Tenzij Deburen of het minderhedenforum per se vindt dat ik mij als Sint moet schminken, want “te blank”. In het zwart, donkergroen, karmijnrood, geel, blauw, bolletjesrondevanfrankijkrood of gentswitzwart. Ik zal hen straal negeren. Mag er respect zijn voor onze tradities ?
Namens de zorgzame, zwarte, jolige, entertainende, levendige en met Gent verbonden Piet. Zijn slogan : Nie pleuje. Nie neute.


Gast

#1954 Re:

2016-11-12 19:38:49

onze waarden en tradities verbonden aan een volk van belgie wordt niet geraakt respect aub !!!#1: -  

 

Melis

#2065

2016-11-12 20:46:46

#1: -  

Blijf van onze feesten af! Laat kinderen, kinderen zijn!
Met tradities.. die BLIJVEN bestaan!


Gast

#2180 Re:

2016-11-12 23:03:58

#1: -  

 Hy komt geeft cadeaus kindjes blijven braaf en gaat naar spanje het is 3 a 4 weken op een jaar de ramadan is een heel maand + offerfeest en suikerfeest wat hebben wy pakjes avond dat is alles zoveel gevraagd?


Gast

#2421 Re:

2016-11-13 10:11:56

#1: -  

 Straks worden ons in onze karnavalstad nog beperkingen opgelegd in onze verkleedthema's en creativiteit... Waar gaat deze wereld naartoe... Het wordt alsmaar belachelijker... 

 


Gast

#2617 Re:

2016-11-13 15:47:19

#1: -  

 Zwarte piet moet zeker blijven dat is al jaren zo geweest

zwarte piet moet blijven

#2736 Re:

2016-11-13 21:59:08

#1: -  

 

stopernueensover

#2907 Re:

2016-11-14 22:51:35

#1: -  

 STOP STOP STOP

Als die zever. Zwarte Piet is gewoon een folklorefiguur. De kids vinden hem geweldig! Ze hebben geen racistische ideeen.
Hij is Zwart, rode lippen, oorbellen... so what? WTF! Er zijn al genoeg problemen in de wereld. Dit is ons probleem NIET!

Stop er mee!

Ik durf zelf mijn radio niet meer open te zetten! Vroeger was Sinterklaas een misterie - er werd niet over gesproken. Dat was goed!  

CUT THE CRAP!  ZWART zal hij zijn! En wie het niet kan verdragen moet maar naar Holland verhuizen. Godverdomme! Dat maakt mij echt boos.

 

Chris

#2909 Re:

2016-11-14 23:00:43

#1: -  

 deze traditie had allang cultureel erfgoed moeten zijn, heeft totaal niks te maken met racisme!