'Geen gedoe. Station Zele open, niet toe!'

Cijfers liegen niet. Op een gemiddelde werkdag stappen zo’n 857 scholieren, studenten, pendelaars en dagjestoeristen op de trein in Zele. Ons station mag hierdoor tot de 25% drukste stations in België gerekend worden. De fietsenstallingen staan bomvol, de parking wordt veelvuldig gebruikt. En toch kondigde de NMBS aan dat Zele één van de 33 stations is waar de loketten (in Zele vanaf 1 november 2015) onherroepelijk worden gesloten.

Niet enkel de dienstverlening zal hierdoor zienderogen zakken, ook de toekomst van de wachtzaal, de toiletten en de veelvuldig gebruikte fietsenstallingen is onduidelijk. Bovendien gaf de NMBS te kennen dat het Fietspunt - dat naast de goede service en vele herstellingen ook het aantal fietsdiefstallen aan het station met 70 % deed afnemen – geen financiële ondersteuning meer zal krijgen van de treinmaatschappij. Hierdoor staat ook de toekomst van dit erg succesvol sociaal tewerkstellingprogramma in Zele op de helling. Ook het afhaalpunt voor de strijkdienst van Spoor 2 dreigt te verdwijnen.

Het effect van de recente beslissingen van de NMBS zal allicht niet lang op zich laten wachten. Eén panne aan de ticketautomaat zou voor mensen die geen ticket via het internet kunnen kopen, of niet over een abonnement beschikken, al meteen resulteren in een verplichte toeslag op de trein, aangezien ze het ticket noodgedwongen daar moeten kopen. Bovendien bestaat het gevaar dat meer mensen zullen teruggrijpen naar de auto als alternatief voor het openbaar vervoer, door de quasi afwezige dienstverlening. Het sociale belang van de huidige stationsmedewerkers is misschien moeilijk meetbaar, maar daarom niet minder reëel.

Dit mag Zele niet zomaar laten gebeuren. Tal van Zelenaars worden hierdoor getroffen in hun voornaamste transportwijze. In Gentbrugge kondigde men in mei de protestactie ‘Wijk zonder trein’ aan.

Nu is het aan Zele.

Wij vragen van de NMBS niets meer dan wat logisch is: zekerheid en inspraak.

1)     De loketten van Zele moeten minstens gedeeltelijk openblijven.

2)     Het Fietspunt mag wegens haar groot succes (zowel inzake geleverde diensten aan de fietsers en sociaal tewerkstellingsproject als sterk ontradend effect voor fietsdieven) niet worden gesloten.

3)     De wachtzaal en de toiletten moeten steeds ter beschikking blijven voor de reizigers en pendelaars.

4)     De automaat die er staat hapert teveel. Een tweede ticketautomaat zou problemen kunnen voorkomen.

5)     Wanneer de sluiting onvermijdelijk is, eisen wij de garantie op inspraak door de Zeelse lokale gemeenschap in de bestemming van het stationsgebouw. Dienstverlening moet en zal centraal blijven staan. Bovendien is een lokale infoavond geen overbodige luxe.

Deze petitie wordt de komende weken ook op papier over heel Zele verspreid om zoveel mogelijk handtekeningen en steun te verzamelen. Dit alles zal worden overhandigd aan de gemeenteraad opdat onze politici extra steun en argumenten op zak hebben wanneer ze aan de onderhandelingstafel met de NMBS plaatsnemen.

Deze petitie is een initiatief van Jong VLD Zele. Het draagvlak voor deze problematiek overstijgt echter ver de klassieke grenzen van partij, kleur of strekking. Wij willen op deze wijze ons steentje bijdragen om de dienstverlening van ons Zeelse treinstation te redden.

Teken dus deze petitie en zeg het voort!