GEEN KNALLEND VUURWERK MEER IN VILVOORDE !

fireworks.jpgAan de heer burgemeester van de stad Vilvoorde

Doorheen het jaar wordt er in Vilvoorde regelmatig vuurwerk afgeschoten op feestdagen en andere festiviteiten. Ook het voorbije eindejaar hebben vele inwoners van Vilvoorde massaal vuurwerk de lucht in geschoten met alle gevolgen van dien voor mens en dier.

Vooral de dieren zijn zeer gevoelig en kwetsbaar voor de luide knallen en de lichtflitsen.  Velen raken in paniek, zitten bevend in huis, breken uit, komen niet meer terug naar huis of vinden de weg niet meer, staan angstig op de wei of erger nog: ze laten er het leven bij ! Geen enkele dierenvriend wil dat meemaken !

Getuigenissen op sociale media zijn talrijk en het aantal mensen dat vuurwerk wil afschaffen, stijgt.

Een recente test van Natuurpunt heeft uitgewezen dat zelfs vogels massaal opschrikken en wegvliegen. Een Nederlandse studie heeft eenzelfde vaststelling gedaan en stelt dat vele vogels door het geknal sterven of niet meer terug komen.

Er zijn nochtans alternatieven die mens- en diervriendelijk zijn en zo mogelijk nog feestelijker zijn dan vuurwerk: klank- en lichtspektakels zijn daar een mooi voorbeeld van.  Ook geluidsarm vuurwerk kan een optie zijn.  Hiermee wordt feesten niet minder leuk in onze stad, wel integendeel.  Dierenvrienden hoeven niet meer thuis te blijven om hun trouwe viervoeters te kalmeren en te vrijwaren van ongelukken.  En de dieren hoeven de ellende van knallen en lichtflitsen niet meer te ondergaan.

Daarom wordt aan de burgemeester van Vilvoorde gevraagd vuurwerk nog in 2019 totaal te verbieden en dit verbod ook op te volgen.

Want veel Vilvoordenaars houden van hun dieren...