Gemeente Maasgouw; GEEF WAAR ONZE KINDEREN RECHT OP HEBBEN!

49DD219C-33F0-4CF2-886E-EB91C22A53AE.pngKINDEREN IN ARMOEDE
Probleemstelling:
Ongeveer 400.000 kinderen in Nederland leven in gezinnen met een laag inkomen. De kinderen kunnen vaak niet op muziekles of op een sportclub veel van hen kunnen hun verjaardag niet vieren, hebben geen warme winterjas of kunnen niet mee op schoolreisje omdat hun ouders daar geen geld voor hebben.
De vorige staatssecretaris van Sociale Zaken, in het kabinet VVD / PvdA, Jetta Klijnsma wilde daarom 100 miljoen extra aan die groep kinderen geven.
Nieuwsuur heeft onderzocht waar het extra geld terecht is gekomen.

De conclusie: het belandde lang niet altijd bij de kinderen voor wie het bedoeld was.

Het Plan:
De gemeenten verantwoordelijk voor het armoedebeleid, kregen het grootste gedeelte van het geld: 85 miljoen. Klijnsma verdeelde dit bedrag over de gemeenten op basis van het aantal kinderen in arme gezinnen. Ze sprak met de gemeenten af dat zij hun al bestaande armoederegelingen zouden voortzetten. En dat het geld gebruikt zou worden als extraatje voor de kinderen, als een zogeheten aanvullende impuls.
Om er zeker van te zijn dat het geld bij de kinderen terecht zou komen zouden de gemeenten het in natura aan ze geven bijvoorbeeld in de vorm van zwemlessen, voetbalschoenen of een fiets.
Uitvoering:
Gemeenten besteden het geld op verschillende manieren. Sommigen schakelden stichtingen in die bijvoorbeeld verjaardagsfeestjes of sportlessen voor deze kinderen organiseren.
In de ene stad/gemeente kregen de kinderen een warme winterjas, een fiets of zelfs een smartphone. Maar lang niet alle gemeenten geven het geld uit zoals het bedoeld was. Het geld is gebruikt om gaten in de begroting te dichten of ging naar tekorten in de bijzondere bijstand, of naar minimum - inkomens.

Gemeente Maasgouw
GEEF WAAR ONZE KINDEREN RECHT OP HEBBEN!
Jaarlijks krijgt onze gemeente 65.000 euro van het Rijk om kinderen, die in armoede leven iets extra’s te geven. Dit geld wordt in natura gegeven bijvoorbeeld een winterjas, een fiets, een smartphone .Maar het gemeentebestuur wil dit geld niet aan de kinderen besteden, die daar recht op hebben. Dit geld wordt aan andere zaken of in een gemeentelijke “oude sok” gestopt.
Nieuw Links Maasgouw wil dat dit besluit wordt teruggedraaid en het extra’s terechtkomt bij kinderen in armoede, die het toekomt. Bent u het eens met onze stelling. Teken dan onze petitie.