Help Aicha en Hashim !

Mama Aicha en zoontje Hashim verblijven al jarenlang in België, in het Westvlaamse Harelbeke. Daar zijn zij volledig geïntegreerd en maken zij actief deel uit van de gemeenschap, en dan in het bijzonder in de basisschool waar Hashim les volgt. Meehelpen aan een klusjesdag, komen opruimen, helpen bij evenementen... niets is hen te veel. Ook Hashim heeft een grote vriendenkring opgebouwd op school.

Onlangs kregen zij echter slecht nieuws te verwerken : Fedasil, het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers, heeft Aicha en Hashim het land uitgewezen. Van het OCMW kregen ze te horen dat ze vanaf woensdag 1 juli op straat komen te staan, want hun recht op huisvesting wordt ingetrokken.

Aicha kan niet terug naar haar geboorteland Somalië omdat dit land haar bestaan niet erkent. De ambassade werd platgebombardeerd en alle documenten die haar bestaan bewijzen, gingen daardoor in vlammen op.

Door de uitwijzing van Fedasil kan zij ook niet terecht in een Schengenland, waardoor zij in de praktijk ook niet in een ander Europees land terecht kan.

Dit is een onrecht en daar moeten wij iets dringend iets aan doen.

Help ons een oplossing te vinden voor Aicha en Hashim en teken onze petitie.

In elk geval al een dikke merci !

LAST MINUTE !!

Beste sympathisanten,

Eerst en vooral willen wij jullie hartelijk danken om deze petitie te ondertekenen. We hopen dat jullie ze blijven delen en verspreiden. Wij zijn radeloos en hopen op deze manier toch gehoor te krijgen bij één of andere instantie. Wij staan machteloos maar kunnen onze goede vrienden Aysha en Hashim toch niet zomaar aan hun lot overlaten.

Vanaf vrijdag 10 juli wordt alle financiële en materiële steun stopgezet. De mama en haar zoon van 9 kunnen/mogen niet terug naar Somalië, zijn niet welkom in de Schengenlanden, maar mogen hier ook niet blijven. Dus belanden ze op straat....

We houden dinsdag 14 juli een ultieme solidariteitsactie. Wie ook solidair wil zijn met het getroffen gezin is hartelijk welkom om hieraan deel te nemen vanaf 18.00 uur. Gelieve zelf voor je kampeergerief te zorgen.  Wie het niet ziet zitten om te overnachten, kan gewoon zijn steun komen betuigen door de mensen even te vergezellen. Breng vrienden en kennissen mee, we willen zoveel mogelijk belangstelling. Aysha en Hashim zullen echter zelf niet aanwezig zijn omdat ze nu geheel uit de schijnwerpers moeten verdwijnen uit vrees om opgepakt te worden.

De kampeerplaats houden we nog even geheim. Gelieve de Facebookpagina "Wij willen Aisha en Hashim in Harelbeke houden" in de gaten te houden, te delen, te verspreiden voor verdere details.

Nogmaals hartelijk dank. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen !

Edit : ondertussen is de locatie bekend, nl. op het grasveld vóór het kleuterblok van Basisschool Ter Gavers, Arendsstraat 62 bis te Harelbeke, op 14 juli dus vanaf 18u.

Njam-njam en slurp-slurp !

Vanavond 14 juli worden er tijdens de solidariteitsactie braadworsten, frisdrank en cupcakes verkocht. De opbrengst gaat naar Aysha en Hashim zodat zij dan ook zelf met dit geld eten kunnen kopen.

Zelfs bij regenweer gaan we kamperen : we staan voor een voldongen feit, we zijn dakloos, dus regen of niet, we slapen in de tent. Onze kleuterblok blijft open, dus kan je ten alle tijde binnen en is er sanitair voorzien!!

Iedereen welkom, ook niet kampeerders om onze steun te betuigen !!

UPDATE 15/7

VTM KOMT VANAVOND 15 juli naar onze kampeerplaats !

Beste vrienden,  't is NU of NOOIT !!

Laat ons een duidelijk signaal geven, dus allen aanwezig vanaf 17u00 !
De cameraploeg komt om 17u30 !!!

DOEN !!

UPDATE 17/7

Daags na de solidariteitsactie stond de wijkagente voor de deur van Aysha met het bevel om de moeder en haar zoon mee te nemen naar het politiekantoor. Men was ter ore gekomen dat zij hier nu illegaal verblijft waarop de uitzettingsprocedure volgde.
Na één telefoontje van Aysha werden een vijftiental mensen opgetrommeld om de getroffen familie bij te staan. Op het kantoor zelf werden zij en haar zoontje drie uur lang vastgehouden zonder toegestane bijstand, omdat ze vlot Nederlands praat. Ze kwamen erg aangeslagen naar buiten. Ze hadden een uitwijzingsbevel in hun handen en moeten het land onmiddellijk verlaten.
Met dit slechte nieuws is ze terug op straat gezet. Het probleem stelt zich dat de overheid beweert dat Aysha uitgeprocedeerd is omdat men niet kan aantonen vanwaar zij afkomstig is. Aangezien de overheid niet kan aantonen van welk land ze afkomstig is, zal ze ook nergens aanvaard worden zonder papieren en staan we terug bij af.

De enige hoop die men nu nog heeft is dat de Staatssecretaris het dossier nog eens opnieuw bekijkt en de kafkaiaanse toestand ervan inziet en zo beslist tot een legaal verblijf wegens humanitaire redenen.

Mocht u eventueel ideeën en/of oplossingen voor deze situatie hebben, dan horen wij het graag. We kunnen alle hulp gebruiken !

Update 28/8

Op 3 september om 9u wordt Aycha verwacht bij de vrederechter om uitspraak te doen inzake haar huisvesting.
Support en morele steun zouden van harte welkom zijn :
Schipstraat 1 te Harelbeke.

Update 1/9

Aycha en Hachim zijn sedert 10 Juli volledig afgesloten van alle financiële hulp door alle bevoegde instanties. De acties die we tot nu toe ondernomen hebben, hebben ons steun geboden om tijdelijk in onderhoud te voorzien van het gezinnetje.
Echter de middelen zijn niet grenzeloos en bij deze roepen we jullie hulp om mee te helpen het gezin een waardig bestaan van leven en in onderhoud te voorzien.
Je kan nog altijd een bijdrage storten op het rekeningnummer:
BE78-3631 5188 7286 ten gunste van "Werkgroep Aycha en Hachim moeten blijven".
Dank voor jullie steun.

Update 15/9 + erratum

Bericht van de werkgroep Aÿcha en Hachim blijven

WIJ WILLEN ALLEN DAT AÿCHA EN HACHIM IN HARELBEKE KUNNEN BLIJVEN.

Beste mensen,

Sedert juli hebben Aÿcha en Hachim geen inkomen meer, en moeten leven met wat de steungroep voor hen inzamelt. Daarom willen we op jullie een beroep doen. De werkgroep heeft een rekening geopend BE78 3631 5188 7286, op naam van "werkgroep Aÿcha en Hachim blijven". Iedere bijdrage is een hulp en we danken jullie hiervoor. Jullie bijdrage komt in handen van de werkgroep, en zal van de eerste tot de laatste cent gebruikt worden om het verblijf van Aÿcha en Hachim in Harelbeke zo lang mogelijk en zo leefbaar mogelijk te maken.

Vanaf eind 2015/begin 2016 zullen ze ook een andere woonst moeten vinden. Al wie hen hierbij kan helpen wordt dringend verzocht met de werkgroep contact op te nemen.

Voor de werkgroep, Luc Vandorpe, lucvandorpe45@gmail.com

Actiegroep Aysha en Hashim    Neem contact op met de schrijver van de petitie