Heropening Spoorlijn 52

Spoorlijn 52 verbond Dendermonde met Antwerpen. In 1980 sloot de lijn tot Boom, na problemen met de brug over het Zeekanaal Brussel-Schelde. Nadat deze brug weer operationeel was in 1998, werd de lijn weer heropend tot Puurs. Maar het gedeelte tussen Puurs en Dendermonde bleef gewoonweg dicht, om een nog onbekende reden. Al jarenlang ligt dit gedeelte van de spoorlijn 52 tussen er dus verwaarloosd bij.

Toenemende verkeersdrukte maakt het voor de bevolking haast onmogelijk om nog ergens te geraken, de N17 slipt volledig dicht. Volgende zomer worden overigens nog werken geplant op diezelfde N17, waardoor het hele verkeer door het centrum van Oppuurs moet rijden. Dit is onaanvaardbaar! Alternatief zijn de busverbindingen, maar het duurt een eeuwigheid om de bus te nemen van Sint-Amands naar Puurs (omweg via Bornem, dit neemt veel kostbare tijd in beslag). In Oppuurs rijdt maar 4x per dag een bus tussen Dendermonde en Puurs. 2 bussen 's morgens en 2 bussen 's avonds.

Met deze petitie willen we nogmaals druk uitoefenen op de gemeentebesturen van Dendermonde, Buggenhout, Sint-Amands en Puurs om in dialoog te gaan met de NMBS over deze lijn.

Klein-Brabant heeft recht op beter openbaar vervoer. En deze lijn heeft veel potentieel.

Tijd voor actie!