Hopla de straat op

Gemeente Haacht schaft kinderopvang af en gooit kleuters op straat Het schepencollege van de gemeente Haacht heeft afgelopen donderdag 4 juni beslist dat de buitenschoolse kinderopvang wordt afgeschaft in de wijkafdeling van VBS De Puzzel op Sint Adriaan in Haacht. Vlak voor ingang van de zomervakantie zetten ze daarmee 30 tweeverdieners en 40 kleuters zonder voor- en naschoolse opvang. Als alternatief laat de gemeente de kleuters langs de Rijmenamsesteenweg wandelen om aan te sluiten bij de buitenschoolse opvang van Freinetschool De Muze. Een levensgevaarlijke situatie waartegen de ouders zich verzetten. Ze vragen dat de gemeente Haacht de ernst van de situatie inziet en op haar beslissing terugkomt.

Kinderen op straat gezet

“Met deze beslissing zet de gemeente Haacht onze kleuters letterlijk en figuurlijk op straat,” zegt Martine Taeymans, woordvoerder van de ouders op Sint Adriaan. Dagelijks zitten er – zeker naschools – 15 kleuters tussen 2,5 en 5 jaar in de opvang van Hopla. De ouders – allemaal tweeverdieners – zitten met hun handen in het haar. “Sinds januari proberen we in overleg te gaan met Open VLD-schepen van Onderwijs die ook verantwoordelijk is voor buitenschoolse kinderopvang. “Hij is helaas niet voor reden vatbaar. Deze beslissing staat nochtans haaks op het adagio van Open VLD – meer ademruimte geven voor tweeverdieners. Dat coalitiepartners Groen en SP.A hierin meegaan, is evenmin begrijpelijk.” Het alternatief van de gemeente is dat de kleuters van Sint Adriaan aansluiten bij de opvang op Freinetschool De Muze, en dus 400m langs de Rijmenamsesteenweg moeten stappen. Zomer en winter, door weer en wind. Over een drukke verbindingsweg waar het voetpad bij momenten 35 cm breed is, niet afgescheiden van de weg, en op bepaalde stukken zelfs helemaal afwezig is. In maart ‘pakte de gemeente nog uit’ met het nieuws dat er bovendien ter hoogte van De Muze en wijkafdeling De Puzzel veel te snel gereden wordt en dat een kwart van de bestuurders beboet werd voor overdreven snelheid. “Levensgevaarlijk. En niet haalbaar met zo’n jonge kinderen”, zeggen de ouders. “Er zijn 200 schooldagen per jaar. De gemeente zegt garant te staan voor kwalitatieve en veilige buitenschoolse opvang, maar neemt nu wel het risico om tweemaal daags – 400 keer per jaar!’- een groep kleuters langs een levensgevaarlijke weg te laten wandelen. Hier komen vodden van. Oké, ze besparen hiermee 10.000 euro per jaar. Maar wel op de kop van de kleuters van Sint Adriaan.”

Een bolderkar en een haagje als veiligheidsmaatregel?

De gemeente zegt veiligheidsmaatregelen te zullen nemen, maar zegt niet hoe ze dat zal doen. “We horen dat er gedacht wordt aan een haagje om het voetpad af te scheiden van de weg. Iedereen die het traject kent, zal erkennen dat er geen plaats is om een haag te planten.” Verder wordt er blijkbaar ‘ernstig’ nagedacht over de inzet van bolderkarren om onze kinderen te vervoeren. “Onwezenlijk, anno 2015. We vallen als ouders echt van de ene verbazing in de andere. Als de opvang op Sint Adriaan effectief geschrapt wordt, waarom kan er dan minstens geen politieagent ingezet worden om onze kleuters op het traject te begeleiden ? Dit gebeurt toch ook elke ochtend op de Zoellaan om de jongeren van Don Bosco veilig te laten oversteken ?”, vragen de ouders zich af.

Geen beleid

Het is niet de eerste keer dat ouders voor blok worden gezet. “Eind juni vorig jaar schafte de gemeente de buitenschools opvang in Freinetschool de Muze af. Toen moesten de kinderen van De Muze maar aansluiten bij de buitenschoolse opvang van de wijkafdeling op Sint Adriaan. We hebben toen als ouders van de Muze én de Puzzel de handen in elkaar geslagen om de kinderen van De Muze zo snel mogelijk van de straat te halen. Dat is gelukt – in De Muze werd de opvang eind maart opnieuw terug ingevoerd – maar nu gooien ze de kleuters van Sint Adriaan de straat op. Begrijpe wie begrijpen kan. We vragen dan ook met aandrang dat de gemeente op hun beslissing terugkomt !”

Wijkafdeling dicht ?

De ouders  vrezen tot slot dat de wijkafdeling van De Puzzel zonder buitenschoolse opvang een stille dood zal sterven. De school is nu volzet, en dat zal in de toekomst ook zo zijn: er worden op dit ogenblik op Sint Adriaan 3 verkavelingen ontwikkeld, er zijn dus nog meer kleuters op komst ! Maar een school die opent om 8u50 en sluit om 15u30 zonder buitenschoolse kinderopvang, is niet levensvatbaar.  “Echt zonde”, zeggen de ouders. “Het is een schooltje met uitzonderlijke kwaliteiten: kleinschalig, veilig, met 3 gedreven en gepassioneerde juffen. Dit mag niet verloren gaan, we zullen de komende weken zeer intens actie voeren voor de school en de veiligheid van de kinderen !”

Perscontact Martine Taeymans, martine.taeymans@gmail.com, 0476-485.074

Steun onze facebookactie: www.facebook.com/pages/HOPLA-de-straat-op