Hou Okegem Leefbaar !

In april 2015 ondertekenden een zeventigtal bewoners van de Fonteinstraat een petitie tegen het toenemend vrachtverkeer. Deze petitie werd overgemaakt aan het Stadsbestuur maar een oplossing kwam er niet.

Op 1 september 2015 verleende het college van burgemeester en schepenen van de stad Ninove, ondanks meerdere bezwaarschriften van omwonenden, een milieuvergunning, weliswaar onder bepaalde voorwaarden, aan de firma Nervia Plastics, Fonteinstraat 55, 9400 Okegem. Dat deze voorwaarden met de voeten getreden worden kan iedereen dagelijks vaststellen.

Spijtig genoeg dreigt de situatie op korte termijn nog erger te worden.

Twee vergunningsaanvragen werden ingediend door bvba Nervia Plastics, Fonteinstraat 55, 9400 Okegem:

1. Milieuvergunning klasse 1 (klasse 1 wil zeggen hinderlijke en risicovolle activiteiten)

2. Aanvraag tot bouwen van nieuwe loodsen (wil zeggen uitbreiding van het machinepark om meer plastic flessen te produceren, in 2015 waren het er 30 miljoen). Het bedrijf en de uibreidingen liggen in een overtromingsgevoelig gebied.

De bewoners van Okegem (vooral Bruggeweg, Fonteinstraat, Hazeleerstraat, Okegem-Dorp, Kattestraat en Okegembaan) zullen dagelijks worden opgezadeld met nog zwaardere overlast:

• Nog meer lawaaihinder voor zij die in de buurt van de fabriek wonen, ook in het weekend en 's nachts

• Nog meer productie (Blow Molding van polyetheen) van plastic flessen met als gevolg een grotere negatieve milieu-impact

• Nog meer verkeersintensiteit van vrachtverkeer via woonstraten die niet geschikt zijn voor zwaar verkeer. Deze wegen, veelvuldig gebruikt door kinderen op weg naar school, hebben meestal geen voet- en/of fietspad. Dit toeneemend vrachtverkeer zorgt voor nog meer geluid, trillingen en onveilige situaties.

Het moet voor iedereen dan ook klaar en duidelijk zijn dat Nervia Plastics niet thuishoort in een woongebied zoals Okegem, en dat er dringend moet uitgekeken worden naar een nieuwe locatie.

Daarom vragen wij met aandrang dat de stad Ninove en de provincie Oost-Vlaanderen de door Nervia Plastics gevraagde vergunningen niet zou toekennen.

Meer info, kaarten en foto's vind je op onze website!

Vertel zo veel mogelijk mensen over deze petitie. Hoe meer handtekeningen deze petitie krijgt, hoe meer aandacht hij zal krijgen van de media en de besluitvormers.

De buurtbewoners, Hou Okegem Leefbaar    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik De buurtbewoners, Hou Okegem Leefbaar om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...