Islamitisch Basisonderwijs Westland

Deze handtekeningenactie starten wij om te onderzoeken of het haalbaar is om een islamitische basisschool in het Westland op te richten.Dit is dus een verkennend onderzoek.

Het islamitisch onderwijs valt in Nederland onder het bijzonder onderwijs. Het islamitisch onderwijs is, net als alle andere vormen van bijzonder onderwijs, gebaseerd op artikel 23, lid 2 van de Nederlandse Grondwet waarin staat: 'Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.'

De wens om islamitisch onderwijs te geven leeft al binnen de Nederlandse moslimgemeenschap sinds de jaren 70 van de 20ste eeuw. Leerlingen op een islamitische school krijgen naast gewoon onderwijs als taal en rekenen, onderwijs dat aansluit bij de geloofsovertuiging van hun ouders. In het onderwijs worden de Soenna en de Koran toegankelijk gemaakt voor de leerlingen en worden ze ingeleid in de Islamitische geloofstraditie.

Als er voldoende behoefte bestaat aan een bijzondere school en er aan alle wettelijke voorwaarden wordt voldaan - waaronder minimum aantal leerlingen en kwaliteitseisen - kan een islamitische basisschool worden opgericht. Dit kan dus ook in het Westland! Wij richten ons op het basisonderwijs; teken daarom nu als ouder deze petitie indien u ook islamitisch (basis)onderwijs wenst voor uw kind in het Westland.

Let op: om de Westlandse animo goed in kaart te brengen en om een kans te maken, is het van belang dat u ook in het Westland (of direct aangrenzende gemeenten) ingeschreven staat. Het liefst heeft u ook (bijna)schoolgaande kinderen.

Islamitisch Onderwijs Westland    Neem contact op met de schrijver van de petitie