CAO ontduiken!

Elk bedrijf moet zich houden aan de bindend verklaarde CAO !

Op 2 december j.l stelde de rechter vast dat Klomp Groepsvervoer B.V te Ede zich niet hoeft te houden aan de algemeen bindend verklaarde CAO en daarmee de honderden chauffeurs dupeerd. De rechter vond het belang van het voortbestaan van dit bedrijf echter belangrijker dan de salarissen van de chauffeurs. Dit heeft tot gevolg dat de chauffeurs dus waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun geld. Nog schrijnender is het dat er nu al een aantal chauffeurs in financiele problemen zit en dat dit nog erger gaat worden omdat de rechter geen vonnis geveld heeft. Hier komt bij dat ontslag nemen onmogelijk is als je geen ander werk hebt en dat als je ander werk hebt je gedwongen bent om via een bodemprocedure alsnog je geld te krijgen. Het is te zot voor woorden dat een bedrijf een AVV CAO mag negeren van de rechter en dat de werknemers via allerlei omslachtige procedures maar moeten zien dat ze krijgen waar ze recht op hebben.

De rechter vond het meer in belang van de werknemers dat het bedrijf kan voortbestaan en dat indivuele chauffeurs door middel van een bodemprocedure alsnog hun recht kunnen halen. Hiermee zet de rechter het mes letterlijk op de keel van de gedupeerde taxichauffeurs die honderderen euro's per maand minder krijgen. Tevens zet hij een bijl aan de wortels van het algemeen bindend verklarende CAO waardoor Klomp zich nu niet aan de wet hoeft te houden en het een bedreiging is voor alle algemeen bindend verklarende CAO's.

Dit kunnen we natuurlijk niet laten gebeuren! Als het nu dus ergens wat minder gaat kunnen ze met deze uitspraak van 2 december j.l  zo je onbeladen ritten niet gaan betalen of als er geen klant is bij de kassa je tijd niet vergoeden dat je er wel achter zit. Voor nu is het voor het grootste belang de Klomp chauffeurs te steunen bij wie het water echt aan de lippen staat. Sommige krijgen eten van collega's en bij andere staat de deurwaarder voor de deur! Terwijl de algemeen directeur van Klomp, Dhr van Praet echt wel weet hoe hij zijn zakken moet vullen!

Als de chauffeurs opkomen voor hun recht tijdens actie's worden ze bedreigd door Dhr van Praet met ontslag.

Waarom blijven ze nog rijden de chauffeurs van Klomp groepsvervoer en gaan ze niet staken?  De doelgroep welke gereden worden zijn afhankelijk van de taxichauffeur om ze te brengen op school of bij de instelling of dagbesteding. Ze willen domweg gewoon niet dat hun de dupe ervan worden dat de directeur van Klomp Groepsvervoer B.V zich niet houdt aan de CAO.

Waarom deze petitie ? Om duidelijk te maken dat we dit met zijn allen niet pikken! Nogmaals als we dit goed vinden is jou bedrijf misschien wel het volgende!

• We werken ervoor dus moet dat ook verloond worden!

• We kunnen het niet laten gebeuren dat de afgesproken CAO's niet nageleefd hoeven te worden!

• We kunnen het ook niet laten gebeuren dat actievoeren geen recht meer is, dat je baas b.v dreigt met ontslag!

STEUN ONS!