kunstwerkaquaductburgum

Actie: ‘Keunstwurk op it akwadukt’.

Misschien komt er toch geen beeld of iets dergelijks van een B.M.-er langs het Prinses Margrietkanaal en bovenop het nieuwe, in aanbouw zijnde aquaduct. Rijkswaterstaat (RWS) ligt dwars.

De strikte veiligheidsregels van RWS dreigen roet in het eten te gooien: het nog te ontwerpen beeld, waar inmiddels de financiering voor geregeld is, komt minder dan 25 meter van de oever te staan, als het plan van diverse Burgumers, gesteund door Dorpsbelang en Himbo, wordt doorgezet.

Voorzitter Jan C. de Vries van Dorpsbelang Burgum en zijn achterban (onder andere de Rotary en Streekmuseum Burgum) geven de moed echter nog niet op. “Wy begjinne fia Facebook in hantekeningenaksje. Deputearre Sietske Poepjes stiet achter ús. Dy tinkt dat sy by de hegere echelons fan Rykswettersteat noch wol wat klear krije kin. Mar dan wol graach mei stipe fan Burgum!”

Het idee voor een B.M.-er-achtig ontwerp kwam aanvankelijk van de Burgumer Geart Steegstra. Hij wilde het ‘beeld’ bovenop de nieuw te bouwen brug over het Prinses Margrietkanaal bevestigd zien. Maar daar stak de provincie Fryslân een stokje voor: te riskant en in feite ook niet meer mogelijk, omdat het ontwerp van de nieuwe brug al vast stond. Een soortgelijk idee boven het aquaduct wees de provincie niet af.

Maar inmiddels is het beheer over het Prinses Margrietkanaal overgegaan naar RWS. Dat stelt dat het beeld minimaal 25 meter van oever moet komen. Zoveel plek is er niet bovenop het aquaduct, dat overigens naar Hendrik Bulthuis zal worden vernoemd, de ontwerper van de zeilboten B.M.-er en 16 kwadraat.

Vandaar de dringende oproep aan alle Burgumers en andere belangstellenden  om de actie ‘Keunstwurk op it akwadukt’ te steunen, door een handtekening te plaatsen op de hiervoor bestemde facebookpagina.

Een dergelijk burgerinitiatief verdient een kans van slagen!