Laat Emirates Schiphol niet leegzuigen

Petitie KLM personeel tegen oneerlijke concurrentie Emirates op Schiphol December 2015

Het kabinet heeft toestemming verleend aan Emirates om op Schiphol te vliegen met een tweede Airbus A 380. Hiermee wordt de oneerlijke concurrentie voor KLM vergroot. Het luchtvaartverdrag staat deze uitbreiding niet toe. Wij roepen het kabinet op om hun beslissing terug te draaien in het belang van eerlijke concurrentie in de luchtvaart! Waarom is sprake van oneerlijke concurrentie?

Emirates, Qatar Airways en Etihad Airways hebben $42 miljard aan staatssteun ontvangen. Diepgaand Amerikaans onderzoek heeft dat aangetoond. Hierdoor kunnen zij enorme aantallen vliegtuigen kopen en daarmee goedkope tickets op de markt dumpen; ·Alle onderdelen in de luchtvaartsector (luchtvaartmaatschappij, luchthaven, brandstof, financieringen) in de Verenigde Arabische Emiraten zijn in handen van de heersende familie, waardoor kosten laag worden gehouden en transparantie ver is te zoeken; ·

De infrastructuur in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) is vrijwel gratis, terwijl in Europa hoge lasten betaald moeten worden; ·         Wetgeving: Werknemersrechten zijn in Europa goed geregeld, terwijl er in de VAE geen vergelijkbare wetgeving is. Hetzelfde geldt voor wetgeving op milieugebied;

Waarom is de tweede A380 zo’n probleem? · Overal waar Emirates de capaciteit uitbreidt, zie je dat dit ten koste gaat van de lokale markt: Volgens Lufthansa is sinds 1995 één derde van het marktaandeel tussen Frankfurt en het verre Oosten aangetast. Recent stopte Austrian Airlines met de route Wenen-Dubai, Delta Air Lines stopt met vliegen tussen Atlanta en Dubai.

De A380’s zuigen lokale markten leeg! Ook KLM heeft na elke capaciteitsuitbreiding van Emirates het aantal stoelen tussen Amsterdam en Dubai moeten verlagen·Nederland en de (VAE) hebben een luchtvaartverdrag waarin groei alleen is toegestaan als het aanbod afgestemd wordt op de vraag en de diensten van andere luchtvaartmaatschappijen niet op een onredelijke wijze worden getroffen. Volgens staatssecretaris Dijksma heeft “de inzet van een tweede A380 een relatief beperkte capaciteitsuitbreiding tot gevolg en “er zijn geen significante effecten op de netwerkkwaliteit van Schiphol.” · Het gaat echter niet om een beperkte uitbreiding: 500 stoelen per week erbij na een explosieve groei in de afgelopen jaren! Emirates begon pas in 2010 met één vlucht, dus hoezo “beperkte capaciteitsuitbreiding”?? Wat zou moeten gebeuren? De maat is vol: het kabinet moet de toestemming om met een tweede A380 te vliegen terugdraaien! Wij willen graag concurreren op een gelijk speelveld: Overheid, zorg dat wij een gelijk speelveld krijgen!! Teken de petitie: