Liever tien eikenprocessierupsen in brand dan 1 haar op je hand

Gisteren was ik in de apohteek van Bakel en daar hoorde ik dat 1 op de 3 klanten die binnenkomt last heeft van de eikenprocessierups. Zelf heb ik nu al meerdere dagen last van de brandharen van de eikenprocessierups en ik merk dat ik niet de enige ben in mijn omgeving. Via deze petitie wil ik

• per gemeente in kaart brengen hoeveel mensen last hebben van de haren van deze rups;
  • nadat de cijfers per gemeente in kaart gebracht zijn, dit overbrengen aan de regering met als doel de prioriteit van de bestrijding omhoog te brengen; Zie https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24400
  • Het aanzetten tot extra onderzoek om de processierups zodanig te bestrijden dat andere soorten hier geen hinder van ondervinden. Bijvoorbeeld door extra nestkasten op te hangen voor koolmezen, herintroductie van de grote poppenrover en het creeren van een leefomgeving voor sluipwespen en sluipvliegen in de omgeving van eikenbomen. Zie ook: Natuurlijke vijanden van de rups zijn onder andere sluipwespensluipvliegen en de koolmees. Ook een kever, de grote poppenrover, is een natuurlijke vijand. Deze kever is echter sinds de jaren 1950 in Nederland niet meer aangetroffen.

Heb je inmiddels overlast van de processie rups haren? Dit is wat je ertegen kunt doen.

Door te ondertekenen, machtig ik Lizbeth.von.Nimwegen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...