Lyme en Onverklaarde aandoeningen moeten in het regeerakkoord

Wij lanceren deze oproep voor alle patiënten met onverklaarde aandoeningen, of ze nu CVS, fybromyalgie, ME heten of Lyme blijken te zijn. Voor tienduizenden mensen die in het ongewisse gelaten worden, met weinig perspectief op een beter leven.

John heeft zelf van heel dichtbij gezien hoe de ziekte van Lyme zijn broer doodziek maakte en Nele werkt al een hele tijd intensief rond dezelfde problematiek. "We slaan de handen nu in elkaar om een einde te maken aan de struisvogelpolitiek en het minimaliseren van het probleem. Laten we er alles aan doen om menselijke catastrofes te vermijden."

Wie ook deel zal uitmaken van de volgende regeringen, we roepen alle partijen op om de problematiek van Lyme en onverklaarde aandoeningen in het regeerakkoord op te nemen. Vlaams én federaal.

Vier speerpunten kunnen al een wereld van verschil maken:

1. De verschillende en  bestaande kennis over onverklaarde chronische aandoeningen en de ziekte van Lyme opnemen in de cursussen van het gehele artsenkorps. Ook actieve artsen moeten deze kennis meekrijgen. De bestaande referentiecentra worden OLK (onverklaarde lichamelijke klachten)/Lyme-centra.
  2. Preventie en sensibilisatie van de bevolking, verdelgen van het tekenbestand in België.
  3. De testen voor Lyme zijn binnen enkele maanden klaar (en zijn voor 99 procent precies), we moeten middelen vrijmaken en onderzoek opstarten voor OLK/Lyme om tot goede medicijnen te komen.
  4. De erkenning van de drie verschillende fases van de ziekte van Lyme ,de behandelprotocollen aanpassen en moderniseren, labo-onderzoeken en medicijnen voor OLK/Lyme beter terugbetalen.

We zetten deze oproep kracht bij met een petitie. We hebben een breed draagvlak nodig om een probleem dat veel te lang genegeerd is weer recht te trekken. Om de maatschappelijke kost in te dijken, maar vooral om die tienduizenden wanhopige gezinnen weer hoop te geven om uit die vicieuze cirkel te geraken.

We hebben met patiënten en met artsen gesproken, we hebben studiedagen en rondetafels gehouden, we hebben in de media getuigd over de impact die de ziekte van Lyme heeft op mensen en families, nu is het tijd voor concrete actie.

Nele Lijnen & John Crombez

Nele Lijnen & John Crombez    Neem contact op met de schrijver van de petitie