Manifest: Wij Zijn Amsterdam

Ik, Amsterdammer - burger, ondernemer of dienstverlener - ben er trots op om Amsterdammer te zijn en wil actief bijdragen aan een positief Amsterdam

Ik sta voor:

• een vriendelijk Amsterdam:

ik stel me beleefd op en ik ben respectvol en open naar anderen

• een dienstbaar Amsterdam:

ik gedraag me hoffelijk en behulpzaam

• een ‘open’ Amsterdam:

Ik respecteer iedereen, ongeacht leeftijd, afkomst, religie, seksuele oriëntatie of sekse, aangezien ik dit ook van anderen verwacht

Als Amsterdammer bestrijd ik polarisatie, discriminatie, intimidatie, intolerantie, geweld, uitbuiting, vernielzucht en maatschappelijke uitsluiting

Als Amsterdammer draag ik bij aan een veilige, uitnodigende wereldstad

• dat doe ik als buurman/-vrouw, scholier, student, ouder, ondernemer, ambtenaar, religieuze voorganger, dienstverlener of in welke functie dan ook
  • dat doe ik altijd en overal: op straat en in het park, op de fiets, in de auto, bus, metro, taxi in de horeca, op het sportveld, op het schoolplein, in de wachtkamer, in winkels en aan het loket

Als trotse Amsterdammer verleen ik mijn sympathie en steun aan het initiatief Wij Zijn Amsterdam en neem ik mijn verantwoordelijkheid

Wij Zijn Amsterdam is een initiatief van het Zevenmanschap. Het Zevenmanschap is een klankbordgroep voor wethouder Andrée van Es van Burgerschap en Diversiteit. De leden zetten zich in voor meer hoffelijkheid, tolerantie en verbinding in de stad. Het Zevenmanschap bestaat uit: Dennis Boutkan (organisatiepsycholoog), Nordin Dahhan (kinderarts), Glenn Helberg (kinder- en jeugdpsychiater), Lody van de Kamp (rabbijn), Rhoinde Mijnals-Doth (predikant), Funda Müjde (moderator/cabaretière) en Isis van der Wel (dj)

Het Zevenmanschap op facebook: facebook.com/zevenmanschapamsterdam