Meer betaalbare woonruimten in Hoorn

Beste Woningzoeker,

Er in Hoorn een groot tekort aan betaalbare woonruimten en dat terwijl er in de binnenstad zo veel leegstand is. Sommige panden zijn zo vervallen dat dit het stadsgezicht aantast. Ook voor een sociale huurwoning in aanmerking komen kan járen duren. Dit kan allemaal veranderen als de gemeente twee dingen doet:

1. Meer sociale huurwoningen bouwen, 2 jaar inschrijftijd
moet voor iedereen voldoende zijn.

2. De parkeernorm in de binnenstad versoepelen, zodat pandeigenaren weer woonruimte kunnen verhuren.*

* zodat de eigenaren van leegstaande panden in de binnenstad hun pand kunnen verhuren. Nu mogen zij niet verhuren zonder daar een parkeer-vergunning bij te voegen en dat is nagenoeg onmogelijk.

Wachttijd sociale huurwoning
Als de gemiddelde zoekduur voor een sociale huurwoning in Hoorn naar behoren is, waarom komen wij dan zo veel mensen met schrijnende woningnood tegen?

Twee redenen:
1.  Hoeveel sociale huurwoningen er bijgebouwd moeten worden, wordt iedere twee jaar door de gemeente onderzocht. Aan de hand hiervan wordt een prognose voor het aantal nieuw te bouwen huurwoningen gesteld. De gemeente heeft onderzocht dat in 2016 de gemiddelde zoekduur voor een woning via Woonmatch West-Friesland 2,1 jaar is.  Er wordt echter onderscheid gemaakt tussen gemiddelde zoekduur en gemiddelde inschrijfduur. De laagst gemeten inschrijfduur voor een sociale huurwoning bedraagt 4,9 jaar. Dat betekent dat het de eerste jaren nog geen zin heeft om te reageren op een woning. De gemeente vindt dit goed, aangezien deze overeenkomstig is met het landelijk gemiddelde.

Bovendien is er nog iets aan de hand:
2.   Waar komen die mensen met verhalen over 7 jaar wachten vandaan? We hebben het hierboven over een gemiddelde, dat betekent dat ook de groep 'jongerenwoning' en de groep 'seniorenwoning' hier in opgenomen worden. Zij komen echter betrekkelijk snel aan een woning en trekken het gemiddelde van de grote meerderheid behoorlijk omlaag.

Wij denken dat aan de hand van de vele schrijnende woningnood verhalen de inschrijfduur nog verder naar beneden kan!

De parkeernorm
Omdat het zo'n beladen onderwerp is, heeft de gemeenteraad beslissingen n.a.v. het debat over de parkeernorm verschillende keren uitgesteld. Wij denken echter dat dit debat een hoge prioriteit heeft: Het betekent alles voor mensen in woningnood en de levendigheid van de binnenstad. Met deze petitie willen wij aandringen op een snelle behandeling door de huidige raad. Met de verkiezingen voor de deur, is nú het moment.
In Amsterdam is de versoepeling van de parkeernorm ook gelukt, dus dan kan het hier ook. Bovendien bezitten mensen die graag in een binnenstad willen wonen vaak geen auto, volgens cijfers van het CBS.

Petitie aanbieden bij de raad
Bij meer dan 200 handtekeningen bieden wij deze petitie aan bij de gemeenteraad met een open brief voor het nieuwe jaar. Bovendien houden we jullie dan op de hoogte van de reacties/standpunten van de partijen. Dus teken én deel deze petitie met de mensen om u heen voor wie dit ook belangrijk is.

Woningnoodverhalen en nieuwsbrief
Wij willen graag een aantal van jullie woningnoodverhalen toevoegen aan de brief naar de raad. Heb je die? Stuur ze dan naar ruimteomtewonenhoorn@gmail.com
Of check de facebook pagina.

Dank voor u aandacht!

Een warme woongroet van Lydia en Wietske.

homes-1017547_1920.jpg