“ Meer dan 1000 onopgeloste moorden schreeuwen om een oplossing"

• 69CE83C4-9B5A-4434-9819-5F5C0BD62054.jpeg

Op 23 juni 2008 wordt de 52-jarige Ida Klijnstra door haar man en haar dochter dood aangetroffen op haar keukenvloer. Oma Ida was voor het eerst aan het oppassen op haar kleindochter van amper 7 weken oud, terwijl haar man en dochter een dagje naar Amsterdam gingen. De baby blijft gelukkig ongedeerd, maar Ida overlijdt direct aan een schotwond in haar hoofd.

De familie tast volledig in het duister en wordt direct van de plaats delict weggehaald en naar het bureau gebracht.

De vermoedelijke dader in deze zaak, Arjen van der S., schiet zichzelf tijdens een inval van het Arrestatieteam door het hoofd als zij hem wil aanhouden voor een heel ander en minder ernstig delict. Later kan de politie hem linken aan de moord op Ida, als een bloedspoor dat wordt aangetroffen in zijn woning van het slachtoffer blijkt te zijn.

De politie gaat er van uit dat er nog steeds mensen rondlopen die bij de moord op Ida of de voorbereiding ervan betrokken waren.

Aan; Premier Mark Rutte

Aan; het Ministerie van Veiligheid en Justitie,

Minister Ferdinand Grapperhaus

Minister Sander Dekker

Aan; de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib

“Wij , burgers van Nederland , zijn enorm opgelucht met de ontknoping in het onderzoek naar de moord op Nicky Verstappen. Dat is te danken aan de enorme inzet van politie en justitie. Maar wij vinden dat al de andere meer dan duizend onopgeloste moorden en coldcases dezelfde inzet verdienen.

Ook realiseren we ons dat meer dan duizend daders in ons land vrij rondlopen en zij kunnen ieder moment weer toeslaan. Dat geeft ons al die jaren een gevoel van angst en onrechtvaardigheid.
Onze dode geliefden kunnen niet meer navertellen wat zij voelden toen zij in die laatste minuten voor zij stierven hun moordenaar soms recht in de ogen keken. Wij, meer dan 1000 families, huiveren bij de gedachte dat wij overal de moordenaar van onze geliefden kunnen passeren.

Het is een taak van de overheid verantwoording te nemen om er alles aan te doen om moordenaars niet langer vrij te laten rondlopen. De overheid mag nabestaanden niet in de kou laten staan.

Voor ons is het de omgekeerde wereld als moordenaars zich veilig wanen omdat er geen inzet is om achter hen aan te gaan. Tegelijkertijd ervaren de nabestaanden en burgers onveiligheid vanwege een falende bescherming door de overheid.
Bovendien mag het toch geen verschil uitmaken in welke regio een slachtoffer sterft? Waarom is er in Noord-Nederland maar één rechercheur voor coldcase-zaken terwijl in Oost-Nederland tien rechercheurs worden ingezet. Dit is rechtsongelijkheid.

Wij vragen een krachtiger en overtuigende aanpak van de meer dan duizend moordzaken en meer goed uitgeruste politieteams en activistische officieren van Justitie. Nabestaanden schreeuwen om veiligheid én een eerlijke kans op een antwoord op de vraag wie hun geliefde vermoordde. Dan kan het leven verder.”

Deze petitie is gestart door een dochter van een vader die zijn leven verloor tijdens het uitlaten van zijn hondje. De dader loopt nog steeds vrij rond. De petitie wordt overhandigd aan bovenstaande personen

Uw e-mailadres zal niet op onze site worden gepubliceerd. De auteur van de petitie zal echter alle informatie te zien krijgen die u op dit formulier noteert.