“ Meer dan 1000 onopgeloste moorden schreeuwen om een oplossing"

1. 651221DD-032F-4CA5-BECE-F85D2250A108.jpegNieuwjaarsmoord’

In de nieuwjaarsnacht van 1981 op 1982 wordt de toen 17-jarige Petra van den Berg uit Rotterdam vermoord. Na een gezellige avond met vrienden en familie besluit Petra rond 03.00 uur ’s nachts om nog een klein ommetje te maken, om vrienden uit de buurt gelukkig nieuwjaar te wensen. Ze komt helaas niet verder dan vijftig meter van haar ouderlijk huis: daar wordt ze neergestoken.

De politie gaat op zoek naar de dader, maar het lukt hen niet de moord op te lossen. 18 jaar later, in 2000, verjaart de zaak. Dat betekent dat de dader niet meer vervolgd kan worden. De familie van Petra hoopt nu dan eindelijk iets te horen van de dader zelf of wellicht een andere getuige, die zich eerder stil hield, maar ook dat gebeurt niet.

De moordenaar loopt al 37 jaar met zijn geheim rond

Aan; Premier Mark Rutte

Aan; het Ministerie van Veiligheid en Justitie,

Minister Ferdinand Grapperhaus

Minister Sander Dekker

Aan; de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib

“Wij , burgers van Nederland , zijn enorm opgelucht met de ontknoping in het onderzoek naar de moord op Nicky Verstappen. Dat is te danken aan de enorme inzet van politie en justitie. Maar wij vinden dat al de andere meer dan duizend onopgeloste moorden en coldcases dezelfde inzet verdienen.

Ook realiseren we ons dat meer dan duizend daders in ons land vrij rondlopen en zij kunnen ieder moment weer toeslaan. Dat geeft ons al die jaren een gevoel van angst en onrechtvaardigheid.
Onze dode geliefden kunnen niet meer navertellen wat zij voelden toen zij in die laatste minuten voor zij stierven hun moordenaar soms recht in de ogen keken. Wij, meer dan 1000 families, huiveren bij de gedachte dat wij overal de moordenaar van onze geliefden kunnen passeren.

Het is een taak van de overheid verantwoording te nemen om er alles aan te doen om moordenaars niet langer vrij te laten rondlopen. De overheid mag nabestaanden niet in de kou laten staan.

Voor ons is het de omgekeerde wereld als moordenaars zich veilig wanen omdat er geen inzet is om achter hen aan te gaan. Tegelijkertijd ervaren de nabestaanden en burgers onveiligheid vanwege een falende bescherming door de overheid.
Bovendien mag het toch geen verschil uitmaken in welke regio een slachtoffer sterft? Waarom is er in Noord-Nederland maar één rechercheur voor coldcase-zaken terwijl in Oost-Nederland tien rechercheurs worden ingezet. Dit is rechtsongelijkheid.

Wij vragen een krachtiger en overtuigende aanpak van de meer dan duizend moordzaken en meer goed uitgeruste politieteams en activistische officieren van Justitie. Nabestaanden schreeuwen om veiligheid én een eerlijke kans op een antwoord op de vraag wie hun geliefde vermoordde. Dan kan het leven verder.”

Deze petitie is gestart door een dochter van een vader die zijn leven verloor tijdens het uitlaten van zijn hondje. De dader loopt nog steeds vrij rond. De petitie wordt overhandigd aan bovenstaande personen

Vul het onderstaande formulier in om deze petitie te tekenen die is aangemaakt door Wicky van der Meijs. Alle informatie die je opgeeft op dit formulier zal door de maker van de petitie te zien zijn.