“ Meer dan 1000 onopgeloste moorden schreeuwen om een oplossing"

FDF2DEFB-AB75-47F0-A112-1184D8AE0536.jpeg

In de nacht van 3 op 4 december in 1989 is de 30-jarige Simone de Laat in haar huis vermoord. Ze had een hoofdwond en er zijn aanwijzingen dat ze is gestikt met een kussen. Ze was met haar jongste zoon thuis in Ferwert. Haar oudste zoontje was op dat moment niet thuis en bij haar partner die op een andere plek woont. Onderzoek was zonder resultaat, maar in 2004 werd de zaak opnieuw geopend door de Friese politie. Tientallen getuigen werden gehoord, maar het leverde niets op. Ook de uitzending van misdaadjournalist Peter R. de Vries in 2007 waarin hij met moorddeskundigen uit het binnen- en buitenland heeft gesproken, leverde tot nu toe niets op.

Diegene die deze jonge moeder van het leven beroofde  loopt al 30 jaar vrij rond!

Aan; Premier Mark Rutte

Aan; het Ministerie van Veiligheid en Justitie,

Minister Ferdinand Grapperhaus

Minister Sander Dekker

Aan; de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib

“Wij , burgers van Nederland , zijn enorm opgelucht met de ontknoping in het onderzoek naar de moord op Nicky Verstappen. Dat is te danken aan de enorme inzet van politie en justitie. Maar wij vinden dat al de andere meer dan duizend onopgeloste moorden en coldcases dezelfde inzet verdienen.

Ook realiseren we ons dat meer dan duizend daders in ons land vrij rondlopen en zij kunnen ieder moment weer toeslaan. Dat geeft ons al die jaren een gevoel van angst en onrechtvaardigheid.
Onze dode geliefden kunnen niet meer navertellen wat zij voelden toen zij in die laatste minuten voor zij stierven hun moordenaar soms recht in de ogen keken. Wij, meer dan 1000 families, huiveren bij de gedachte dat wij overal de moordenaar van onze geliefden kunnen passeren.

Het is een taak van de overheid verantwoording te nemen om er alles aan te doen om moordenaars niet langer vrij te laten rondlopen. De overheid mag nabestaanden niet in de kou laten staan.

Voor ons is het de omgekeerde wereld als moordenaars zich veilig wanen omdat er geen inzet is om achter hen aan te gaan. Tegelijkertijd ervaren de nabestaanden en burgers onveiligheid vanwege een falende bescherming door de overheid.
Bovendien mag het toch geen verschil uitmaken in welke regio een slachtoffer sterft? Waarom is er in Noord-Nederland maar één rechercheur voor coldcase-zaken terwijl in Oost-Nederland tien rechercheurs worden ingezet. Dit is rechtsongelijkheid.

Wij vragen een krachtiger en overtuigende aanpak van de meer dan duizend moordzaken en meer goed uitgeruste politieteams en activistische officieren van Justitie. Nabestaanden schreeuwen om veiligheid én een eerlijke kans op een antwoord op de vraag wie hun geliefde vermoordde. Dan kan het leven verder.”

Deze petitie is gestart door een dochter van een vader die zijn leven verloor tijdens het uitlaten van zijn hondje. De dader loopt nog steeds vrij rond. De petitie wordt overhandigd aan bovenstaande personen

Door te tekenen geef ik Wicky van der Meijs toestemming om mijn handtekening door te spelen aan diegenen die invloed kunnen uitoefenen op deze kwestie.