“ Meer dan 1000 onopgeloste moorden schreeuwen om een oplossing"

197F63DB-E4B4-4491-B9E4-9F50EE412AC7.jpeg

Op 30 september 1992 wordt de 69-jarige Emmy Hogema-Diepenbrock dood gevonden in haar huis aan de Jacob van Weesenbekestraat in Amsterdam Geuzenveld.

Ze blijkt door verstikking te zijn overleden.Er zijn geen sporen van inbraak.Waarschijnlijk heeft mevrouw  zelf de voordeur open gedaan en is de moordenaar het huis binnengekomen.

Een dag voordat mevrouw om het leven is gebracht heeft er nog iemand bij haar aangebeld. Die man heeft een boek, ‘De Verrader’ van Frederick Forsyth”, bij haar bezorgd en zou zelfs bij haar naar het toilet zijn geweest.

De dader of daders hebben dat boek dus mogelijk weer meegenomen.

Mevrouw Hogema-Diepenbrock had een geldkistje in huis met daarin 2700 gulden. Er waren maar weinig mensen die wisten . De politie gaat er vanuit dat de dader het heeft meegenomen.

In 1992 is een toen 34-jarige verdachte aangehouden, dat was een bekende. De rechter oordeelde toen dat er te weinig bewijs was om hem te veroordelen. De politie zegt nu dat de dader of daders nog vrij rond lopen.

Er is destijds in het huis een belangrijk DNA-spoor gevonden, waarvan de politie niet kan uitsluiten dat het van de dader is. Daarom overweegt de politie om in de toekomst een DNA-verwantschapsonderzoek te houden.

De dader of daders lopen nog altijd vrij rond

Aan; Premier Mark Rutte

Aan; het Ministerie van Veiligheid en Justitie,

Minister Ferdinand Grapperhaus

Minister Sander Dekker

Aan; de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib

“Wij , burgers van Nederland , zijn enorm opgelucht met de ontknoping in het onderzoek naar de moord op Nicky Verstappen. Dat is te danken aan de enorme inzet van politie en justitie. Maar wij vinden dat al de andere meer dan duizend onopgeloste moorden en coldcases dezelfde inzet verdienen.

Ook realiseren we ons dat meer dan duizend daders in ons land vrij rondlopen en zij kunnen ieder moment weer toeslaan. Dat geeft ons al die jaren een gevoel van angst en onrechtvaardigheid.
Onze dode geliefden kunnen niet meer navertellen wat zij voelden toen zij in die laatste minuten voor zij stierven hun moordenaar soms recht in de ogen keken. Wij, meer dan 1000 families, huiveren bij de gedachte dat wij overal de moordenaar van onze geliefden kunnen passeren.

Het is een taak van de overheid verantwoording te nemen om er alles aan te doen om moordenaars niet langer vrij te laten rondlopen. De overheid mag nabestaanden niet in de kou laten staan.

Voor ons is het de omgekeerde wereld als moordenaars zich veilig wanen omdat er geen inzet is om achter hen aan te gaan. Tegelijkertijd ervaren de nabestaanden en burgers onveiligheid vanwege een falende bescherming door de overheid.
Bovendien mag het toch geen verschil uitmaken in welke regio een slachtoffer sterft? Waarom is er in Noord-Nederland maar één rechercheur voor coldcase-zaken terwijl in Oost-Nederland tien rechercheurs worden ingezet. Dit is rechtsongelijkheid.

Wij vragen een krachtiger en overtuigende aanpak van de meer dan duizend moordzaken en meer goed uitgeruste politieteams en activistische officieren van Justitie. Nabestaanden schreeuwen om veiligheid én een eerlijke kans op een antwoord op de vraag wie hun geliefde vermoordde. Dan kan het leven verder.”

Deze petitie is gestart door een dochter van een vader die zijn leven verloor tijdens het uitlaten van zijn hondje. De dader loopt nog steeds vrij rond. De petitie wordt overhandigd aan bovenstaande perso

Door te tekenen geef ik Wicky van der Meijs toestemming om mijn handtekening door te spelen aan diegenen die invloed kunnen uitoefenen op deze kwestie.