Moeten de bouwplannen Limmer Zandzoom in de koelkast?

Limmen1.JPG

Vind jij ook dat er in de bouwplannen Limmen Zandzoom, die alle woningbouwruimte vullen, te weinig rekening wordt gehouden met de toekomst van de Limmer gemeenschap?

Lees dan onderstaande brief (sorry voor de lengte, maar het is nodig) en steun deze petitie.

Wij willen dat er in de Zandzoom duidelijk rekening wordt gehouden met het behoud van de Limmer gemeenschap, nu en in de toekomst. Zolang dat niet glashelder uit de plannen blijkt, mag er wat ons betreft in de Limmen Zandzoom geen heipaal meer de grond in.

Aanvullende reacties, voorbeelden en onderbouwingen zijn van harte welkom.

Ton Valkering, Gerard Metselaar, Paul de Ruijter

Aan: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Castricum

Geacht College,

In de laatste maand zijn in Limmen plannen gepresenteerd voor de invulling van het woningbouwprogramma Limmen Zandzoom (totaal 600 woningen). De geschetste invulling roept bij ons als burgers, opgegroeid en wonend in de kern Limmen, veel vragen op. Het maakt ons bezorgd over de toekomst van onze mooie kern/dorp. We lopen het risico dat met dergelijke invullingen aanzienlijke en onherstelbare schade zal worden aangebracht aan Limmen en aan haar sociale structuur.

De gemeente Castricum heeft in de Lokale Woonvisie Castricum 2014-2030 haar uitgangspunten t.a.v. de duurzame ontwikkeling van de gemeente, kernen en de daarin levende gemeenschappen vooropgesteld. Wij kunnen niet anders dan blij zijn met deze intenties. Ook wij als burgers, vinden het erg belangrijk dat wij in een levende gemeenschap kunnen wonen met mensen die zorg dragen voor hun kinderen, hun ouderen en elkaar, terwijl er tegelijkertijd ruimte is voor individuele keuzes.

Het is van groot belang dat de gemeenschap levend blijft en dat kan door mensen van buiten die zich in de gemeente vestigen. Tegelijkertijd is het van nog groter belang de eigen jeugd (en toekomstige ouders) in de gemeente te houden. Dat ouderen, wanneer ze verzorging behoeven, die kunnen vinden in de sociale omgeving waarin ze wonen. Dat mensen die onverhoopt (tijdelijk of permanent) in een financieel moeilijke situatie terecht komen door bijvoorbeeld scheiding of werkloosheid, binnen hun sociale omgeving bescheidener woonruimte kunnen vinden.

De gepresenteerde plannen voor de invulling van de Zandzoom worden niet voorzien van een onderbouwing op basis van de uitgangspunten in de lokale woonvisie. Wat ons echt zorgen baart is dat wat wij uit de begeleidende commentaren weten op te maken, namelijk dat het voor de gemeente nodig zou zijn om de woningen te bouwen om te zorgen dat de aansluiting op de A9 kan worden betaald. Dat lijkt ons vanuit volkshuisvestingsoogpunt een slecht argument, temeer omdat er oorspronkelijk hard is gesteld dat het plan Zandzoom alleen kon worden ontwikkeld wanneer de aansluiting op de A9 er zou zijn.

De zaak lijkt nu te worden omgedraaid met behoorlijke consequenties voor de kern Limmen en haar bevolking.   Wij zouden het dus als burgers op prijs stellen dat de nu gepresenteerde plannen worden getoetst aan de uitgangspunten in de Woonvisie en recente informatie over volkshuisvesting en plannen in de regio. Het beeld dat dan ontstaat kan, zoals uitdrukkelijk gewenst in de Woonvisie, worden besproken met de betrokken burgers. Omdat de relatie met de uitgangspunten nu niet of onvoldoende is onderbouwd, achten wij het van groot belang dat de plannen Limmen Zandzoom voorlopig worden bevroren.

===================================================================

In het voorgaande hebben wij geprobeerd beknopt de belangrijkste punten te schetsen. In het vervolg van onze brief lichten we dat toe mede op basis van gesprekken met diverse mede-dorpsbewoners.

In de Woonvisie van de gemeente Castricum wordt gesproken over lokale woonbehoeften en de wooncarrière, wat je ook “levensloop wonen” zou kunnen noemen. De beste manier om deze behoeften te achterhalen is een gemeentelijke woninglijst. Het is ons inmiddels duidelijk geworden dat deze "woninglijst" niet meer bestaat. Als gemeente hebben we blijkbaar geen goed beeld van de lokale behoefte aan woningen, maar ontwikkelen we wel een plan met ongeveer 600 woningen in Limmen. Voor wie worden die nu gebouwd? De regio? Maar ook de regionale behoefte (Alkmaar e.o.) blijkt niet goed aan te sluiten bij deze bouwplannen. Er is namelijk voornamelijk behoefte aan (huur)woningen voor kleine huishoudens, senioren, starters. Er worden in de Zandzoom teveel eengezinswoningen en woningen in het duurdere segment gebouwd.

Als we de woningbehoefte nu fout inschatten, zijn de schaarse vrije groene ruimtes en uitzichten in Limmen voor de toekomst gevuld met vooral duurdere huizen waar in de regio weinig behoefte aan is. Dan hebben we in de toekomst geen ruimte meer voor onze eigen dorpsbewoners.

De laatste jaren horen wij van Limmer jongeren die geen betaalbare huisvesting binnen de gemeente kunnen vinden en gedwongen uitwijken naar andere gemeentes. Vanuit het oogpunt van sociale cohesie is dit een onwenselijke situatie, maar ook vanuit het oogpunt van een gezonde ontwikkeling van de gemeente en gemeenschap. We willen onze jongeren bij ons in het dorp kunnen houden en hebben ze nodig om de kernen levend(ig) te houden.

Een andere groep vormen onze ouderen. Door gebrek aan plaatsen in zorghuizen worden mensen op hoge leeftijd soms gedwongen uit te wijken naar huisvesting buiten de kern waarin ze thuis zijn.  Binnen de kern is het "aanlopen" mogelijk , maar de aanloop wordt veel beperkter wanneer men buiten de kern moet wonen. En we weten allemaal dat je als oudere steeds afhankelijker wordt van je omgeving. Het is zelfs regeringsbeleid geworden onder de noemer "participatiemaatschappij". Ook weten we dat eenzaamheid één van de grootste bedreigingen is voor ouderen. Wat zijn de gedachten hierover van de gemeente? Moeten we bijvoorbeeld niet meer "hofjes" bouwen, waarin kleine subgemeenschappen voor elkaar zorgen? Of kangoeroewoningen waarin ouderen zelfstandig bij hun kinderen kunnen blijven wonen.

Een derde groep vormen de mensen die tijdelijk in een probleemsituatie komen door scheiding, verlies van partner en/of langdurige werkloosheid. In deze groep is een toename te zien en het is mogelijk dat ook binnen onze regio er mensen van boven de 50 na ontslag niet meer aan de bak komen. Voor deze groep zal huisvesting naar draagkracht nodig zijn binnen onze kernen.

De Woonvisie van de gemeente gaat uit van "levensloop wonen" (wooncarrière genoemd). Dit onderschrijven wij van harte. Veel huidige bewoners van de gemeente zullen delen van de cyclus wel herkennen; eerst een "zomerhuisje", daarna eventueel een HAT‑eenheid van de LIAK (toenmalige woningstichting) en/of een nieuwbouwwoning. Je kon alles blijven aanhouden in het dorp (koor, sport, vrienden, dokter, tandarts, winkels, familie), terwijl je steeds van woning kon veranderen.

Het uitgangspunt is dat de gemeenschap levend blijft en dat burgers in elke fase van hun "woonleven" in staat worden gesteld binnen de sociale gemeenschap te blijven of ernaar terug te keren. Het onderkennen van maatschappelijke veranderingen en het daarop afstemmen van de woningontwikkeling is daarvoor nodig. Een opnieuw door de gemeente ingestelde woninglijst voor de burgers (met meer informatie over de behoefte) zou een hele mooie basis daarvoor kunnen zijn.

Kortom, vragen te over. Wij willen graag met u in gesprek over de Woonvisie en de uitwerking ervan in het plan Limmen Zandzoom. Zolang er nog geen antwoorden zijn, of zolang deze antwoorden niet voldoen aan onze gedeelde Woonvisie, die uitgaat van levendige, sociaal verbonden gemeenschappen, vinden wij dat de plannen Limmen Zandzoom bevroren moeten worden. Dat biedt de gelegenheid onderzoek te doen naar de lokale behoefte en schept ruimte voor aanpassing als dat nodig blijkt.

Hoogachtend,

Ton Valkering, Gerard Metselaar, Paul de Ruijter