Neen tegen de hoge BIV voor motorfietsen!

De laatste tijd horen we in de media over niets anders dan mobiliteit en het dichtslippen van de wegen door de dagelijkse file's. Op sommige dagen gaat de ochtendspits gewoon over in de avondspits. De oplossing hiervoor is woon-werk verkeer met de motorfiets, maar helaas worden motorrijders heel zwaar belast bij de aankoop van hun motor met name de BIV.

Onze Belgische BIV, of Belasting op InVerkeerstelling, verplicht ieder van ons belasting te betalen wie zijn motorfiets op de baan wilt krijgen. Het maakt niet uit of je de trotse eigenaar bent van een glimmende nieuwe motor of een aftandse tweedehands roestbak, betalen zul je om je bike te laten bollen op ons denderend Belgisch beton. (Bron bikerblog.be)

Volgens een enquête van het studiebureau Transport & Mobility in Leuven (2011) zou een stijging van het aantal motorrijders met 10% de files op de spitsuren met 40% kunnen terugdringen op de voornaamste assen. Beter nog: als een kwart van het woon-werkverkeer niet met de auto maar met de motor zou gebeuren, zouden er helemaal geen files zijn! Weggebruikers zouden dan opnieuw meer kiezen voor de hoofdwegen, wat de secundaire wegen zou ontlasten en sluipverkeer zou beperken. Het zou ook een positieve impact hebben op het milieu aangezien een motor ongeveer 21% minder schadelijke stoffen uitstoot dan een gemiddelde auto. De stijging van het aantal motoren en scooters zou bovendien de waakzaamheid van automobilisten verhogen, waardoor ook de veiligheid van motorrijders zou toenemen.(Bron Moto.be)

Helaas is de berekening van de BIV voor motoren totaal onlogisch, hieronder een vb:

• Voor een auto met een cylinderinhoud van 1969 CC, 140 KW, 156 g/km CO2 uitstoot en een gewicht van 1658 kg betaal je €784 BIV.
  • Voor een motorfiets met een cylinderinhoud van 998 CC, 147 KW, 139 g/km CO2 uitstoot en een rijklaar gewicht van 256 kg betaal je €2478 BIV!!!

Ik hoop met deze enquête genoeg handtekeningen bij mekaar te krijgen om de ministers van verkeer en financiën eraan te herinneren dat ze niet goed bezig zijn en dat deze belasting moet herzien worden. Gelieve deze petitie dus massaal te ondertekenen en te delen.

Alvast bedankt