Niet vegeteren, maar investeren in onze ouderen!

Mijn naam is Shosha Melkman en sinds februari 2016 ben ik vrijwilliger op een psychogeriatrische (PG) afdeling in het gebouw Juliana van verpleegtehuis het Zonnehuis Amstelveen. Gebouw Juliana heeft 70 eenpersoonskamers voor mensen met dementie. Er zijn 4 etages met elk 2 huiskamers en een loopcircuit.

Al lijkt het op het eerste gezicht moeilijk om mensen met dementie te bereiken, het is zeker mogelijk om elkaar beter te leren kennen en er volgt vaak ook wederzijdse herkenning. Ook ben ik ervan overtuigd dat extra persoonlijke aandacht leidt tot verbetering van leefbaarheid voor de bewoners. Tevens schrijf ik sinds mei 2016 een blog over mijn geweldige ervaringen als vrijwilliger: www.dedementos.nl “De wonderlijke wereld van mensen met dementie – en blog en zoveel meer!”

download59.jpgOp aanraden ben ik in contact gekomen met de CareClowns. Dit zijn professioneel geschoolde spelers op het gebied van theater, clownsspel en improvisatie. Daarnaast hebben zij affiniteit met mensen met dementie en professionele ervaring in de omgang met deze mensen. Inmiddels zijn de CareClowns al een aantal keren op bezoek geweest bij Juliana. Keer op keer was het een zeer ontroerende ervaring, niet alleen voor de bewoners, maar ook voor de familieleden en voor de mensen die bij Juliana werken. Want zelfs mensen met een vergevorderd stadium van dementie weten de CareClowns te bereiken. Ook de sfeer op de afdeling verandert: er wordt weer gelachen. Ook is er herkenbaarheid bij de bewoners.

Een bezoek van de CareClowns kost € 590,00. Helaas heeft het verpleegtehuis niet voldoende budget om een bezoek structureel te kunnen bekostigen.

Maar nu komt het goede nieuws. De gemeente Amstelveen heeft (maximaal) 10.000 euro beschikbaar gesteld voor een goed idee voor inwoners van Amstelveen met goede sociale ideeën voor Amstelveen en Amstelveners. Voorwaarden hiervan zijn: 1) bijdrage aan elkaar beter te leren kennen 2) gericht op de verbetering van leefbaarheid 3) er zijn meerdere bewoners die iets zien in het idee. Punt 1 & 2 afgevinkt!

Alleen punt 3 is een probleem: de bewoners van Juliana zijn zelf niet in staat om de aanvraag te ondertekenen.

Derhalve is mijn vraag aan u: steun en onderteken deze petitie!*

Met een bijdrage van circa € 10.000,00 van de Gemeente Amstelveen kunnen heel veel structurele bezoeken worden ingepland voor de 4 afdelingen van Juliana.

*Mede op basis van het aantal ingezamelde handtekeningen zal ik uiterlijk 1 augustus 2017 een aanvraag bij de Gemeente Amstelveen indienen.