Noodasiel Lommel In Nood!!!

Logo Noodasiel LommelOne Team, One Voice!

Graag even uw aandacht voor een belangrijke petitie gericht naar ons diervriendelijk publiek!
Ons verhaal begint in het jaar 2008...

Vzw Unco Jerry schreef zich in 2008 in als kandidaat voor de concessie om een nieuw dierenasiel te Lommel te beheren. Uit de talloze aanvragen werden zij dan ook geselecteerd als concessiehouder.

Op 16 december 2009 werd vzw Unco Jerry door de Provincie Limburg als de meest geschikte kandidaat aangeduid. Het dierenasiel kon opgestart worden! Omdat er nog geen nieuw gebouw ter beschikking was, mocht dit asiel - tijdelijk een noodasiel - starten op de oude stedelijke werf van de gemeente Lommel. Dit werd niet meer gebruikt en kon voor 1 à 2 jaar best nog gebruikt worden als noodasiel. Maar er was nog veel werk aan! De infrastructuur was uiteraard niet voorzien op de komst van een asiel en dus werden de loodsen en bureaus omgevormd tot hokken, kamers, quarantaines en meer. De locatie werd in een recordtempo omgetoverd tot een volwaardig noodasiel met aangename dierenverblijven voor de asielkatten en -honden. In de loop van het jaar 2010 - gedurende deze verbouwingen - sloten de gemeenten in de regio Noord-Limburg zich aan. Met een enthousiast team van medewerkers en vrijwilligers ging vzw Unco Jerry in januari 2010 met het noodasiel Noord-Limburg te Lommel van start.

In november 2011 vond er een bestuurswissel plaats en veranderde de naam naar VZW Noodasiel Lommel. Want het asiel was immers een noodasiel, in elkaar gezet met materialen die een periode van maximum 3 jaar moesten overkoepelen.

In dat zelfde jaar, december 2011, mochten de plannen van het nieuwe asiel ingekeken worden. En dit bouwplan was heel mooi getekend. Een prachtig gebouw, ook de inrichting was goed. Maar het asiel was op plan te klein gebouwd. De veranderingen aan de plannen waren wel degelijk nodig. Er werd immers een plan opgesteld van een gebouw dat in 2011 te klein zou zijn om al onze - toen huidige - dieren op te vangen! Een plan met 20 hokken voor honden terwijl we er 30 hebben (met geen mogelijkheid tot uitbreiding), is niet voldoende. (Terwijl er na 2011 nog 2 extra gemeentes zijn aangesloten, waardoor het nu - anno 2013 - zeker absoluut te klein zou zijn!) Dus er zouden nog wat diergerichtere aanpassingen moeten gebeuren - we hebben ook suggesties gegeven -, de architecten zouden een paar ontwerpen moeten hertekenen en dan was het de bedoeling dat we zo snel mogelijk de koppen terug bij elkaar zouden steken om het definitieve plan te bekijken en eventueel over te gaan tot het bouwen van het nieuwe dierenasiel.
Alleen de betekenis “ zo snel mogelijk” wordt spijtig genoeg door iedereen anders ingevuld…

Anno 2013 hebben we - na al die tijd - helaas nog steeds geen aanpassingen gezien van onze plannen! We worden van de ene persoon naar de andere gestuurd, maar niemand heeft antwoorden! Iedere keer krijgen we de deur tegen onze neus. Iedereen ontwijkt hetgeen Noord-Limburg nodig heeft, namelijk een diervriendelijk gebouw om onze zwerf- en afstandsdieren optimaal te kunnen verzorgen, in de (liefst zo kort mogelijke) periode dat ze in het asiel verblijven!

Vandaag, augustus 2013, staan we dus ook nog geen stap verder dan in december 2011!! Integendeel, we gaan eerder achteruit! Ons huidig is asiel is een noodasiel dat maar 1 of 2 jaar zou gebruikt worden, terwijl wij geduldig zouden wachten op de komst van een nieuw dierenasiel. Dit was ons beloofd, hier hebben we als officieel asiel enorm nood aan!

Ondertussen staat bijna ons 4de werkingsjaar in deze gebouwen voor de deur. Qua elektriciteitsnetwerk is het niet de meest veilige plaats om te werken. Er is al een dak ingezakt. We zitten met een vochtigheidsprobleem aan onze toiletten. De verlichting in onze hondenhangar crasht één voor één en het gebouw is onmogelijk te herstellen, aangezien er een grote lift nodig is om het enorm hoge plafond te bereiken. Alles komt een beetje los te zitten (want het is ook maar herbouwd om 1 tot 2 jaar stand te houden). De buren vinden ons niet meer leuk, aangezien sommige hondjes ook al eens een blafje uithalen. De infrastructuur kan geen goede werking meer garanderen en nog zoveel meer!

Het wordt nu dan toch DRINGEND tijd dat de plannen terug uit de kast worden gehaald en dat we met volle overgave en veel goede moed eindelijk kunnen beginnen in ons definitief asiel. Want eigenlijk... is het schandalig hoe we nu een asiel moeten uitbaten. En, beste dierenvrienden, er is een budget beschikbaar!!! Het geld is er! En er is een bouwgrond beschikbaar op Lommel Maatheide!!! Maar er wordt niets mee gedaan!!! Dan breekt ons dierenhart... We werken met veel medewerkers en vrijwilligers op wie we dag en nacht kunnen rekenen, maar waar is de steun van boven ons?...
We gooien deze petitie in de wereld omdat we jullie steun nodig hebben! Alleen kunnen we het asiel niet bouwen, want dat proberen we al 3 jaar. Maar met sociale druk kunnen we wel deze mensen wakker schudden en hopen dat de opbouw terug wakker schiet! Enkel zo kunnen we vooruit! We moeten er voor gaan, met zen allen!

ONE TEAM, ONE VOICE!!

Steun ons voor de start van de opbouw van het nieuwe dierenasiel en teken deze petitie! Wij zijn jullie enorm dankbaar! En vooral, stuur de petitie door naar jullie familie, vrienden, kennissen, collega's, en zelfs vreemden zodat zij ook weten wat er gaande is!

Stad Lommel: we hebben jullie nodig! Alles wat we doen is voor de dieren! De wezens die geen stem hebben om te spreken! Maar ze hebben een ziel, een hart en wij zijn nu hun stem! Provincie Limburg, help ons! U heeft de macht om het startschot te geven! Wij zijn er klaar voor!!! En u???

Laten we hopen dat we in 2014 iedereen mogen verwelkomen in ons fonkelnieuw dierenasiel te Maatheide!!