Olden30rt Veilig (Leek Gr.)

Beste Buurtbewoner Oldenoert Leek,

Ondersteun alstublieft deze petitie om de Gemeente Leek aan te sporen, om het plan van de Werkgroep Oldenoert Veilig uit te voeren, in plaats van het (eigen) plan van de gemeente Leek.  In de vergadering van 5 april 2017 heeft de Gemeenteraad besloten om dit te doen, indien er voor het plan van de Werkgroep Olden30rt veilig voldoende draagvlak in de buurt bestaat! De petitie is “Het veilig maken van de Oldenoert”:   “Wij zijn geraakt door de discussie over het Veilig maken van de Oldenoert. Dit n.a.v. de recente behandeling in de Gemeenteraad op 5 april 2017, (de link is: https://leek.raadsinformatie.nl/) en de dreigende uitvoering van het éigen plan van de gemeente. Dat niet effectief en dus weggegooid belastinggeld is. Daarom vragen wij, dat de gemeente Leek spoedig een definitief besluit neemt om het plan van de Werkgroep uit te voeren in het belang van (school)kinderen en andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit na het peilen van draagvlak hiervoor in de buurt en het daarná organiseren van een inloopavond op 7 mei 2017”

Ik denk dat dit erg belangrijk is. Wilt u ook tekenen?   Dank u wel.

Wilt u ook tekenen voor het plan van de werkgroep Olden30rt Veilig? vul dan de gegevens hiernaast in en bevestig de ontvangen mail.

Let op! alle volwassenen op één adres mogen deze petitie afzonderlijk tekenen (wel met verschillende email adressen).

Plan Gemeente Leek.

voorstel_gem3.jpgDe gemeente Leek is voornemens om:

• De rijbaan te versmallen aan de groenzijde van de straat van 6 meter naar 5.20 meter. Dit zal vanaf ’t Zuden richting het noorden (de school) zijn.
  • Naast de uitstulping die al reeds gerealiseerd is bij de rioleringswerkzaamheden van ’t Zuden zal er nog 1 uitstulping komen aan de groenzijde die ter plaatse de weg versmald wordt tot 2.60 meter.

Voordelen:

Niet

Nadelen:

• De afstand tussen de uitstulping ’t Zuden en de te realiseren in de Oldenoert wordt dusdanig groot en de verkeersintensiteit is te laag, dat het effect nul zal zijn. In de tussenliggende afstand zal weer flink snel opgetrokken worden.
  • De automobilisten zullen niet de doeltreffende slalom hoeven maken maar in 1 rechte lijn door kunnen rijden
  • Door de eenzijdige ligging van de uitstulpingen zal het verkeer gevaarlijk dicht langs het trottoir rijden, hier waar (school)kinderen lopen/spelen en waar u wandelt.
  •  (even voor uw beeld  een gemiddelde vrachtwagen / milieuwagen/brandweer/tractor is ca 2.50 meter, zonder spiegels, waar de weg lokaal 2.60 meter zal zijn)
  • De zichtlijn is ononderbroken, vrij zicht. Zelfs met beplanting op de uitstulping.

De oplossing van de gemeente zal de Oldenoert onveiliger maken en het zál weggegooid geld zijn!!

Plan Werkgroep Oldenoert Veilig

Voorstel_Werkgroep1.jpg

De werkgroep Olden30rt Veilig wil:

• De rijbaan níet versmallen
  • Naast de uitstulping die al reeds gerealiseerd is bij de rioleringswerkzaamheden van ’t Zuden nog een drietal uitstulpingen.
  • Deze bulten strekken tot op de as van de straat
  • De uitstulpingen liggen in een slalom opstelling (d.w.z. één bult aan de beplantte kant van de straat en twee aan de bewoonde kant van de straat) Voordelen:
  • De doeltreffende slalombewegingen m.b.v. een drietal verspringende wegversmallingen hebben een vijf keer zo groot effect dan alleen het versmallen. Dit is aangetoond middels de proef met de zo geheten straatjuwelen (zwart/witte paaltjes)
  • Het verkeer rijdt niet dicht langs het trottoir.
  • Door de beplanting op de uitstulping wordt de doorgaande zichtlijn van de weg nu wél doorbroken. Daarmee zal de snelheid van de automobilist nog verder naar beneden gaan (in het plan van de gemeente werkt deze maatregel niet/minder goed)
  • Het positieve effect op de leefbaarheid is bovendien, een lager geluidniveau en minder uitlaatgassen.
  • “de beleidsmatige norm” voor de gewenste rijsnelheden in 30 km/uur zones  wordt benaderd. (= de rijsnelheid van 85% van de motorvoertuigen daalt tot onder de 35 km/uur)
  • Hierdoor voldoet het plan van de gemeente niet en het plan van de werkgroep dus wél beleidsmatig aan “duurzaam veilig”

Nadelen:

· Niet

Bronnen voor plan gemeente [Bron: “The Psychology of Driving on Roads: Development and Testing of a Model” Door Gert Weller]   [Bron: Naar een checklist voor geloofwaardige snelheidslimieten Door Dr. ir. C.N. van Nes, drs. S. Houwing, dr.             R.F.T. Brouwer & drs. I.N.L.G. van Schagen ]

Bronnen voor plan werkgroep [Bron: “Evaluatie proef met straatjuwelen Oldenoert Veilig” Door Piet Dijkshoorn]  [Bron: “SWOV Factsheet Zone 30: verblijfsgebieden in de bebouwde kom” Door Stichting Wetenschappelijk             Onderzoek Verkeersveiligheid.]

Werkgroep Olden30rt Veilig    Neem contact op met de schrijver van de petitie