Ouders IBS Driezum zeggen het vertrouwen in het Bestuur op!

T.a.v. Het college van Bestuur van Stichting Roobol, Raad van Toezicht van Stichting Roobol, GMR van Stichting Roobol, Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Dantumadiel.

Betreft:  Verontruste ouders zeggen het vertrouwen in het College van Bestuur van Stichting Roobol op.

Bijlage: Handtekeningen verontruste ouders/verzorgers en betrokkenen van IBS Driezum.

Aan Stichting Roobol,

Wij, ouders/ verzorgers van de leerlingen van IBS Driezum hebben geen andere keus voor openbaar onderwijs en stemmen daarom ook met volste vertrouwen in met de fusie en de voorwaarden die gesteld zijn tijdens de informatieavond op maandag 12 januari om een succesvolle fusie aan te gaan met de Botkeskoalle.

De keuze voor openbaar onderwijs wordt echter bemoeilijkt door de het College van Bestuur van Roobol, welke uit één persoon bestaat.

Wij als ouders zeggen het vertrouwen in het College van Bestuur van Stichting Roobol op, op basis van onderstaande punten.

• De visie van Roobol is duidelijk geformuleerd. De uitwerking van de visie sluit niet goed aan bij deze visie. IBS Driezum voldoet aan bijna alle punten in de visie (op dit moment is de school niet ‘trijetalich’, maar hier wordt aan gewerkt), maar wordt toch gesloten.
    -Uitwerking van de visie: ‘De kleine scholen binnen ROOBOL te weten: Ids Wiersmaskoalle te Brantgum, i.b.s.Driezum te Driezum en de Van Heemstra te Oudwoude, zijn kwetsbaar.
    Ook omdat deze scholen om hun exploitatie rond te krijgen gebruik maken van de reserves van ROOBOL.
    IBS Driezum maakte (tot 2014) geen gebruik van deze reserves, zij hebben zelfs een groot deel van de reserves opgebouwd, dit werd op de ouderavond niet door het College van Bestuur ontkend.
    - Uitwerking van de visie: In de stukken van Roobol staat: ‘Noordoost Friesland krijgt te maken met krimp, de bevolkingsdaling heeft gevolgen voor het primair onderwijs. Het is de verwachting dat het aantal basisschoolleerlingen in Noordoost Friesland de komende jaren daalt met gemiddeld 12 % tot 2025.
    IBS Driezum heeft in tegenstelling tot de verwachting de afgelopen vier jaar (tot 2014) een stijging van het leerlingenaantal van  43%.

• Communicatie. Voorbeelden:
    -Vanuit ouders is er meerdere malen inzage in de financiële voor- en nadelen voor Roobol m.b.t. de fusie gevraagd. Dit is door het College van Bestuur toegezegd, maar tot op heden nog niet gebeurd.
    -Bij het beantwoorden van vragen van ouders verwijst het College van Bestuur naar documenten die niet ter inzage zijn voor de ouders.

• Onstabiel maken van het leerlingen aantal (onrust en verdeeldheid creëren). Door de onrust ontstaan door publicaties omtrent fusie (waar ouders niet van op de hoogte waren dat deze geplaatst werden) heeft het leerlingenaantal schade opgelopen. Voorbeeld: Ouders wachten niet op fusie voorstellen, maar halen kinderen al van school. Inschrijvingen van leerlingen en toekomstige inschrijving van leerlingen worden teruggetrokken of niet ingediend.

Dit heeft tot gevolg dat we nu wel in moeten stemmen met de fusie, omdat we anders geen bestaansrecht meer hebben doordat het leerlingen aantal onder de 23 gezakt is.

• Structureel geen adviezen zijn gevraagd aan de MR bij het aanstellen en wijzigen van directeuren ondanks het advies- en instemmingsrecht van de MR. Het College van Bestuur overtreedt daarmee de wet op de medezeggenschap en zet de MR buitenspel.

• Wij maken ons als ouders zorgen dat het College van Bestuur zonder ouders op de juiste wijze erin te betrekken wijzigingen kan aanbrengen in de uitvoering van het strategisch beleidsplan. Dit is al aan de orde geweest.

Voorbeeld: Een gezin met 2 leerlingen zijn in 2013/2014 van IBS Driezum afgegaan i.v.m. privé omstandigheden. Kozen voor een andere school binnen Roobol. Haar eerste keus was de Nynke van Hichtum school, omdat dat ook een kleinere school was. Deze school stond echter ook vermeld in het visieplan van Roobol om op korte termijn te sluiten en ze wilde de kinderen de commotie besparen omtrent het sluiten van nog een school. (deze commotie had ze al op school in het schooljaar 2013/2014 op IBS Driezum meegemaakt). Ze koos voor een grotere, stabiele school, de Burgerschool,  en dacht dat haar kinderen daar zonder onrust hun schoolperiode af konden maken, wat nu vanwege het beleidsplan onmogelijk wordt gemaakt. Het vertrouwen dat dit in de toekomst niet ook op andere Roobolscholen kan gebeuren, onder het mom uitvoering van beleidsplan,  is daardoor geschaad.

• Instandhouding Roobol scholen (College van Bestuur - 9 oktober 2013): Uit dit rapport blijkt dat Roobol 1788 leerlingen telt:

'Zolang het aantal leerlingen (incl. 3%) meer is dan 1575 (15 x 105) is er niets aan de hand voor de zelfstandige scholen met een BRIN nummer. Aan “echte” leerlingen moeten we dan hebben: ca. 1530. Conclusie voor de zelfstandige scholen: Op grond van bovenstaande berekening kunnen we concluderen dat ROOBOL op 1 oktober 2013 voldoende leerlingen heeft om de zelfstandige scholen open te houden.'
Gezien het leerlingenaantal is er bij een daling van 15% geen probleem voor de in stand houden van de Roobol scholen. De verwachte krimp is volgens het College van Bestuur gemiddeld 12% in het Roobol gebied. Ouders begrijpen niet dat vervolgens door het bestuur drie scholen worden gesloten.

Doel:

Wij willen dat onze kinderen naar een openbare school kunnen die goed en eerlijk bestuurd wordt.

Wij willen weer vertrouwen krijgen in het College van Bestuur van Roobol, dit kan in onze ogen alleen als het huidige College van Bestuur opstapt en er een nieuw College van Bestuur geïnstalleerd wordt.

Met de ondertekening van deze petitie zegt ondergetekende het vertrouwen in het College van Bestuur van ROOBOL op en eist haar directe vertrek.