paspoort aanvragen weer in IJsland.

Nederlanders in IJsland,

Sinds September 2009 is het niet meer mogelijk om op het honoraire consulaat in Reykjavik, paspoortaanvragen in te dienen. Vanaf die datum  moeten Nederlanders die hun paspoort willen verlengen tweeduizend kilometer vliegen naar de dichtstbijzijnde ambassade, in Noorwegen, of nog verder: naar Den Haag. Om de gegevens op de chip te verifiëren worden ze bovendien geacht het paspoort persoonlijk op te halen. U kunt uw reisdocumenten in Nederland aanvragen bij de gemeentes Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Bergen op Zoom en in 2013 op de luchthaven Schiphol en gemeente Montferland (vanaf maart).

Maar niet iedereen kan het zich zomaar veroorloven om 'even' naar Oslo, Den Haag of Oldambt te gaan voor het verlengen of aanvragen van een paspoort. Niet iedereen heeft daar de financiële middelen voor. En wat dacht je van gezinnen met kinderen? Voor ieder gezinslid moet er iedere keer weer een hele reis gemaakt worden die veel geld kost.

Kom op voor jezelf én jemedemens in IJsland en teken deze petitie om het consulaat, de 2e en de 1e kamer te vragen om deze maatregel te veranderen, en de paspoortaanvragen weer in IJsland te kunnen indienen.