Persoonlijke afrekening.

Aan de minister van V.W.S.  mevrouw drs. E.I. Schippers.

Door de huidige maatregel van minister Schippers wat betreft de overschrijding van het budget van de huisartsenzorg, wordt de aangekondigde korting a raison van +/- 17.000 euro over alle huisartspraktijken gespreid. Een groepsstraf dus in plaats van een persoonlijke afrekening op basis van individuele overschrijdingen door het indienen van hoge declaraties. Want het mag duidelijk zijn dat er redelijk wat verschillen in declaratiegedrag van huisartsen is. Persoonlijk heb ik geen enkele invloed op het declaratie gedrag van mijn collega’s terwijl ik de financiële gevolgen daarvan wel moet dragen. Dit is onrechtvaardig en niet juist.

Elke huisarts persoonlijk afrekenen op zijn declaratie gedrag.

Elke zorgverzekeraar kan zijn huisartskosten op AGB code uitdraaien. Dit gedeeld door het aantal verzekerden geeft eenvoudig de gemiddelde kosten per huisarts per verzekerde per kwartaal of per jaar weer. Zo is eenvoudig te zien wie ruim boven en wie ruim onder de norm declareert. De huisartsen met een overschrijding van de norm dienen hun te veel terug te storten waarmee de korting van huisartsen met laag declaratie bedrag teniet gedaan kan worden. Zo creëren we eerlijke verdeling van de pijn en nemen de prikkel tot hoog declaratiegedrag bij de huisarts weg.

De toekomst:

De invoering en hoogte van M&I tarieven en DBC’s heeft geleid tot veel overheadkosten in de eerste lijn en verleidt tot productiegerichte praktijkvoering. We kunnen onze patiënten niet blijven opdelen in eindeloze dbc’s. Terug naar de vaste vergoedingen met kleine marges op extra verrichtingen zal de eerstelijns zorg weer financieel gezond maken.

Namens de gekorte huisartsen,

Cors Ephraïm, huisarts

Laat van je horen: teken de petitie en stuur hem door naar je collega's.