Petitie tegen discriminatie in de Wet tegemoetkoming Loondomein

Recent is de nieuwe Wet tegemoetkomingen loondomein (WTL) goed gekeurd door zowel de eerste als de tweede kamer. Deze wet is met ingang van 1 januari 2018 van kracht en vervangt het huidige stelsel van premiekortingen via de loonaangifte.

Deze wet is echter niet gebaseerd op gelijkheid en derhalve discrimerend.

Waarom is deze wet discriminerend? Volgens het huidige stelsel kunnen werkgever tot 5 jaar terug nog premiekortingen toepassen indien de werknemer niet direct bij de in dienst treding had aangegeven dat hij aan de voorwaarden voldoet voor deze premiekorting. Dit is wettelijk vastgelegd. Zowel de werkgever als de belastingdienst kan correcties doorvoeren m.b.t. loonheffingen tot 5 jaar terug.

In deze nieuwe wet mag alleen de belastingdienst nog tot 5 jaar terug deze correcties doorvoeren m.b.t. deze voordelen. De werkgever moet vooraf aangeven of hij aanspraak wil maken op het Lage Inkomsten Voordeel of het LoonKostenVoordeel. Indien de werkgever pas later verneemd dat de werknemer aan de voorwaarden voor dit voordeel voldoet kan hij hier geen aanspraak meer opmaken. Indien er wel aanspraak is gemaakt en bij een controle van de belastingdienst blijkt dat niet aan alle voorwaarden werd voldaan kan de belastingdienst het voordeel tot 5 jaar terug corrigeren. Dit is tegen het principe van het gelijkheidsbeginsel en derhalve discriminerend.

Door deze nieuwe wet en met name deze regel zullen veel werkgever benadeeld worden omdat niet altijd vlak na de indiensttreding duidelijk is of de werknemer aan alle voorwaarden voldoet.

De petitie dient er voor dat dit onderdeel in de wet wordt herzien zodat zowel de werkgever als de belastingdienst nog tot 5 jaar na dato het voordeel kan wijzigen net zoals nu ook geldt voor de premiekortingen.

Daarom wil ik jullie allemaal vragen om deze petitie te tekenen zodat de nieuwe Wet tegemoetkoming Loondomein, voordat deze daadwerkelijk van kracht wordt, wordt aangepast.