Petitie voor de invoering van het "Halfuur van de Bevolking" in Groot-Beernem

unnamed15.png23634893_1944170245903584_888267306_n.jpgOm de betrokkenheid van de bevolking te stimuleren en om aan de inwoners van Groot-Beernem spreekrecht te geven, vraagt Beernemse Burger Beleangen (BBB) de invoering van het “halfuur van de bevolking” als vast agendapunt van iedere gemeenteraad van Groot-Beernem.

• “Het halfuur van de bevolking is een sterk signaal in tijden van politiek ongeloof” - Giovanni Doom, voorzitter Beernemse Burger Belangen
• “Inwoners met vragen botsen al te vaak op blinde muren en ondoorzichtige structuren” - onafhankelijk OCMW-raadslid Xavier Stevens
• “Beleid en bevolking moeten dichter bij elkaar gebracht worden” - onafhankelijk gemeenteraadslid Patricia Waerniers

Burgers zouden permanent inspraak en inzicht moeten hebben in het beleid. Politici moeten nog te weinig verantwoording afleggen en rekening houden met de verzuchtingen van de gehele bevolking. Er is nood aan een directere lijn tussen burger en politiek.

Lokale besturen beslissen over onze veiligheid, onze vrije tijd, onze oude dag, onze huisvesting, onze nutsvoorzieningen, onze gezondheidszorg, ... zonder dat wij er verder inspraak, noch inzicht, in hebben na de verkiezingen. Mensen moet zich neerleggen bij de beslissingen van de democratisch verkozen meerderheid horen we wel eens zeggen. Dat klopt niet, want democratie is meer dan een bolletje kleuren op de dag van de verkiezingen.

Vandaar dat BBB het voorstel lanceert de burger de mogelijkheid te bieden om, binnen de gemeenteraad, zijn of haar vragen te stellen tijdens het “halfuur van de bevolking”. Om dit agendapunt van raadslid Patricia Waerniers kracht bij te zetten, lanceren wij tevens deze petitie.

BBB werkt aan een actieve doe- democratie en wil u hierbij betrekken. Ook uw mening telt!!!

Wat is het “halfuur van de bevolking”?

Het “halfuur van de bevolking” is een tijdsblok, tijdens de gemeenteraad, waar iedere inwoner van Groot-Beernem, zijn of haar vragen kan stellen, ideeën kan komen verduidelijken of verzuchtingen uiten. Dat kan individueel of in groep, als vereniging of organisatie.

Het “halfuur van de bevolking” wordt een vast agendapunt van de raden. Dat wil zeggen: alles wat er besproken wordt dient in de notulen te worden opgenomen.

Wat is het nut?

Er bestaan al vele organen die de burger en organisaties in contact brengen met de politici. Deze organen hebben echter alleen maar een adviserende functie of een beperkte inspraak.

Gezien het “halfuur van de bevolking” een officieel agendapunt is, zal ieder punt behandeld moeten worden op een gelijkwaardige manier. Politici zullen in alle openbaarheid een antwoord bieden op de voorgelegde dossiers.

Een ander sterk punt is de aanwezigheid van de media. Het “halfuur van de bevolking” zal meer ideeën van de inwoners binnenbrengen en de raden dus ook aantrekkelijker maken voor de journalisten. De problematiek van de burger krijgt hiermee een groter bereik bij de mede-inwoners via de media.

Politici krijgen met het “halfuur van de bevolking” de mogelijkheid hun beleid dichter bij de inwoners te brengen. Hetgeen alleen maar een sterk signaal is in tijden van politiek wantrouwen.

Opstapje naar waarlijk participatieve democratie

Het “halfuurtje van het volk” is voor BBB niet het eindpunt van lokale democratie, maar slechts een opstap naar een waarlijk participatieve democratie, waarbij de bevolking niet alleen het bestuur verkiest, maar ook zelf het beleid mee bepaalt.

Met jullie handtekeningen wil Beernemse Burger Belengen het agendapunt van raadslid Patricia Waerniers kracht bij zetten. Daartoe halen we ook handtekeningen op papier op.
Wil je meer weten? Of wil je zelf handtekeningen ophalen? Neem contact op met Giovanni Doom, Vullaertstraat 94 Oedelem, via giovannidoom@gmail.com of 0496 688 307.