Petitie voor één geïntegreerd openbaar spoorwegbedrijf

Mijnheer de Minister van Overheidsbedrijven, Ontwikkelingssamenwerking en Wetenschapsbeleid

Als pendelaar, ben ik van oordeel dat de splitsing van de NMBS Groep in twee of drie entiteiten een negatieve weerslag zal hebben :

• op vlak van de veiligheid, omdat een gesplitst spoorwegbedrijf geen samenhangende visie en beleid op vlak van veiligheid zal kunnen ontwikkelen. Het ongeval in Godinne (botsing twee goederentreinen) toont helaas aan dat een verbrokkeling van de verantwoordelijkheden tussen NMBS en Infrabel nu al een gevaar voor de veiligheid betekenen.
  • op het gebied van de stiptheid, omdat het beperken en bemoeilijken van de rechtstreekse communicatie tussen de operator NMBS (personeel dat de treinen doet rijden) en de infrastructuurbeheerder Infrabel (personeel dat de seinen bedient) nefast is. De communicatie verloopt via tussenpersonen en heeft dus negatieve gevolgen voor stiptheid en aansluitingen.
  • op het gebied van de kost voor de gemeenschap.  Bij een splitsing worden heel wat diensten verdubbeld zoals de administraties, de juridische en logistieke diensten, de personen belast met het overleg tussen de maatschappijen.
  • op het gebied van de kost voor de gebruiker (gemiddelde prijs van een ticket, ...). Groot-Brittannië, pionier inzake liberalisering en privatisering, is hier een droevig voorbeeld van, met een gemiddelde prijs van het ticket dat één van de duurste van Europa is.
  • en tenslotte de leefbaarheid van de spoorwegoperator NMBS. Deze loopt van bij de start van het splitsingsproject verpletterd te worden onder een groot deel van de schuld van ongeveer 4 miljard Euro ten gevolge van de liberalisering en privatisering van het goederenverkeer (Logistics) en de verkoop van de pakjesdienst ABX.

Ik ben van oordeel dat de reizigers, het recht hebben op een spoorwegbedrijf dat op doeltreffende wijze beheerd wordt, op degelijke wijze gecentraliseerd is, zodat er een samenhangend beleid mogelijk gemaakt kan worden rond veiligheid, stiptheid en kostprijs.

"Ik steun dus volledig de eisen van de spoorwerkers voor een geïntegreerd en openbaar spoorwegbedrijf. Ik zeg volmondig neen tegen het plan zoals dit nu voorgesteld wordt door voogdijminister Magnette.

Ik weiger een tweede Sabena-scenario.”