Rechten voor vaders

Aan; Premier Mark Rutte

Aan; het Ministerie van Veiligheid en Justitie, minister Ferdinand Grapperhaus

Wij, vaders en moeders van Nederland vinden, dat moeders te veel rechten hebben over een kind. Als een vader niet is getrouwd met de moeder, heeft de vader in principe geen recht op zijn zoon of dochter.

Een vader zou dan eerst zijn kind moeten erkennen, wat moet gebeuren met de toestemming van de moeder. Hierin heeft de moeder al teveel recht in, in sommige gevallen. Mocht de moeder, dat niet willen, dan heeft de vader al helemaal niks meer voor zijn kind te betekenen. Mocht de moeder er wel toestemming voor geven, komt het volgende probleem, het gezag over het kind. Ook dit moet aangevraagd worden, en wederom moet de moeder er toestemming voor geven.

Alles moet gedaan worden met toestemming van de moeder.

Helaas blijft het hier niet bij. Een moeder maakt soms compleet misbruik van de macht.

Gaat het goed met de erkenning, maar niet met het gezag, kan de moeder alsnog een kind weghouden van de vader. Een advocaat kost al gauw €170,- per uur. Voor een persoon is dit heel veel geld, waardoor een vader vaak opgeeft, vanwege de prijs, maar ook vanwege het feit dat een vader toch geen rechten heeft.

Als een vader, de omgangsregeling niet nakomt, wordt al snel de omgangsregeling stop gezet en moet de vader weer een nieuwe rechtsprocedure opstarten. Als de moeder de omgangsregeling niet nakomt, wordt er niks gedaan. Wederom vanwege het feit dat een rechtzaak veel geld kost. Een moeder zal een rechtzaak niet beginnen, omdat het kind in kwestie al bij de moeder is. Een rechtzaak zal in de meeste gevallen, altijd door de vader worden opgestart.

Een kind hoort op te groeien, met beide ouders. Of die ouders nou bij elkaar zijn of niet. Ongeacht of de vader en moeder ruzie met elkaar hebben, hoort het kind er niet tussen te staan, en hoort de moeder ook niet het kind er van te weerhouden, om bij zijn of haar vader te zijn.

Wat wij op dit graag zouden zien veranderen, is het rechtsysteem betreft erkenning/voogdij als de ouders een gescheiden leven hebben. Vaak valt 1 ouder naast de boot met de omgang van zaken. Hierdoor behandelt een ouder vaak uit frustatie, waardoor er nare dingen gebeuren zoals ontvoering van het kind of meerdere kinderen.

Wat voor nut heeft het om een kind te erkennen, als de vader er daardoor nog geen gezag heeft. Wij zouden graag zien, dat bij een erkenning, automatisch het ouderlijk gezag er voor de vaders er bij komt.

Ik vecht op dit moment er ook voor om zijn zoontje te zien, en vind gewoon dat een moeder te veel recht heeft. Een moeder kan ongestraft er voor zorgen, dat de vader uit beeld blijft, en daar moet verandering in komen.

Wij hopen dat er mensen zijn die er het zelfde over denken, niet alleen vaders, maar ook moeders. Beide ouders horen vanaf het begin dezelfde rechten hebben. Mochten er dan problemen voordoen, dan kunnen beide ouders een rechtzaak beginnen. Nu komt alles nog alleen aan op de vader.

Wij hopen dat u dit wilt ondertekenen, en dat wij samen met z'n alle kunnen vechten voor gelijke rechten. Uw stem telt, en hopelijk kunnen we dit samen overhandigen aan de minister-president.

Dank u voor uw stem.