Red de Dauteweyers

Beste natuurliefhebber

Deze petitie is een reactie tegen het inrichtingsplan van de Dauteweyers door Natuurpunt. U vindt de uitleg van dit IP hier

Graag willen wij jullie ook de andere kant van het verhaal laten weten. Hier in de Dauteweyers is de boomkikker (lookvos) al meer dan honderd jaar woonachtig, waarvan de eerste 80 à 90 jaar zonder enige inmenging van 'de mens'.

Kunnen we de NATUUR, de NATUUR laten A.U.B. !!!

Schermafbeelding_2017-07-16_om_11.39_.44_2.png

De massale boomkap die Natuurpunt hier voorziet, zal dit prachtige stukje ruige natuur omvormen tot een kaal 'Park' met enkele bramen en distels. Vogels en waterwild zullen moeten vertrekken, omdat er voor hen geen verblijf- en broedplaats meer zal zijn en visjes zullen niet meer worden geduld.

De boomkikker heeft tot nog toe 3 grote vijvers ter beschikking met 'aangepaste' vegetatie (bramen en distels). Moeten de mooie bomen die zoooo noodzakelijkk zijn voor onze luchtkwaliteit echt verdwijnen?

Natuurpunt wappert met de uitleg dat, begin 20e eeuw, deze site een uitgestrekt heidelandschap was (getuigen foto's uit 1911). Ze vergeten dat er toen geen GENK ZUID was en dat er nu tientallen jongeren uit Rozendaal, Lutselus en misschien wel heel Diepenbeek en omstreken te veel zware metalen in het bloed hebben. Het al twintig jaar durende gevecht voor een zuiverder milieu in de omstreken van Genk Zuid blijft zonder al te veel resultaat. De bomen in deze omgeving zijn dan ook van cruciaal belang voor de al wankele gezondheid (vele allergieën, luchtwegproblemen en kankers) van de inwoners aldaar.

Wij vragen dat Natuurpunt en compagnie hun hand af houden van dit prachtige stukje natuur.

Indien u het met deze visie eens bent, gelieve de petitie hieronder te tekenen. De bomen, flora en fauna zeggen u HARTELIJK DANK!

Schermafbeelding_2017-07-16_om_11.39_.58_.png

19989345_1734626513503981_7422746476779801862_n.jpg