Red het Deliplein

De Fenixlofts op Katendrecht worden veel te hoog! Wij, als bewoners van Rotterdam, willen daartegen in actie komen.

Er staan de komende jaren grote nieuwbouwplannen op stapel voor de twee Fenixloodsen aan het Deliplein in Katendrecht, te beginnen met Fenixloods 1, waar nu de Fenixlofts ontwikkeld gaan worden.

Veel bewoners maken zich - ons inziens terecht - zorgen over deze nieuwbouwplannen, en dan met name over de hoogte van de Fenixlofts, het nieuwe blok dat bovenop Fenixloods 1 moet gaan komen. Het nieuwe blok wordt bijna 44 meter aan de Rijnhaven, en 41 meter aan de Veerlaan. Hiermee worden de gehele Veerlaan en een deel van het Deliplein door een enorme muur van hoogbouw afgesloten.

Veel mensen, waaronder ook wijzelf, denken dat een flatgebouw van een dergelijk formaat op deze plek heel slecht is voor het karakter van het Deliplein, en vooral dat de openheid en de kleinschalige, charmante, en veelgeprezen sfeer van het plein - het plein is wereldwijd in de media geweest en uitgegroeid tot een toeristentrekker van formaat - hierdoor zal verdwijnen.

Wij zijn niet tegen herontwikkeling an sich, maar wij willen deze unieke plek in Rotterdam, niet laten aantasten door een flatgebouw van een dergelijke grootte. Daarom zijn we publiek, pers en politiek aan het mobiliseren. Onderteken de petitie, en laat zien dat we hier niet alleen in staan!

Ter illustratie: het plein nu, en het ontwerp van Proper Stok, Heijmans en Mei.

Het groene blokje naast de Fenixlofts is Theater Walhalla, voor de schaal: