Red onze 29 wilde kastanjebomen

Red onze 29 wilde kastanjebomen!!

De gemeente Ranst wil de 29 wilde kastanjebomen rooien rond de plaatselijke chiro en het kerkhof van Emblem.

Reden?

De bomen geven teveel bladafval , zijn rot en hol doordat ze een lichte vorm van bloedingsziekte hebben.

Uit een telefoongesprek met de gemeente konden we opmaken dat er weinig tot geen cruciale onderzoeken bij deze bomen werden uitgevoerd, we kregen vage informatie en ze konden hun beslissing omtrent de bomen moeilijk verantwoorden.

Hierop hebben wij als inwoners van Emblem een professionele boomexpert laten komen en die stelde het volgende vast:

De bomen hebben zoals alle wilde kastanjebomen in België de bloedingsziekte, maar dit wil niet per definitie zeggen dat ze gekapt moeten worden.

Mits onderhoud en kroonverankering, waardoor potentieel gevaarlijke takken verankerd worden aan elkaar, kunnen ze geen schade veroorzaken bij tak of stambreuk.

Door het snoeien of uitlichten van de buitenkroon kunnen de bomen nog tientallen jaren blijven staan!

De bomen vormen GEEN gevaar voor passanten en kunnen met gemak een orkaan doorstaan.

De gemeente wil de kastanjebomen vervangen door lindebomen. Dit is echter een magere troost, het duurt tientallen jaren vooraleer hetzelfde eindbeeld bereikt wordt, bovendien zorgen de 29 kastanjebomen voor schone lucht, ze produceren in tegenstelling tot de lindebomen, veel meer zuurstof en filteren onze lucht

Conclusie: er zijn vele redenen om de bomen te laten staan. Als er al een potentieel probleem zou zijn, zijn er meerdere oplossingen voor.

De gemeente kan haar beslissing voor het kappen van de bomen niet verantwoorden en hun argumenten zijn niet gestaafd. het gaat enkel over een teveel aan bladafval.

Teken mee onze petitie voor het behoud van de bomen, ga voor een groene omgeving!

Denk aan de vele passanten en fietsers, de schoolkinderen, de chiro en de mooie groene omgeving rond het kerkhof.

We hebben je steun nodig, we kunnen ervoor zorgen dat de wilde kastanjebomen een eerlijke kans krijgen!