Referendum Vrijgeven Winkeltijden – Inleidend verzoek

Ja, ik wil dat er een referendum komt! Zodat ook ik mezelf als inwoner van de gemeente Breda, uit kan spreken over het vrijgeven van de winkelopeningstijden.Breda_centrum.jpg

Op verzoek van enkele grootwinkelbedrijven zoals Jumbo, Ikea en Decathlon, wil Breda de openingstijden voor winkels vrijgeven. Dit komt er op neer dat winkels in Breda voortaan iedere dag – ook zon- en feestdagen – van 6 tot 23 uur open mogen zijn. In aanloop naar dit voorstel is binnenstadbewoners of omwonenden van winkelcentra in de dorpen en wijken, niet naar hun mening gevraagd over dit voornemen. Het is ook onbekend hoe winkeliers tegenover de plannen staan. Een door het Ondernemersfonds Breda uitgevoerde peiling onder de achterban van 850 ondernemers, leverde slechts 7 reacties op.

Het vrijgeven van de openingstijden voor winkels heeft gevolgen voor heel de gemeente Breda, zowel voor inwoners als voor winkeliers. De partijen SP Breda en BOB zijn dan ook van mening dat dit onderwerp te belangrijk is om aan slechts een handjevol grootwinkelbedrijven over te laten. Alle inwoners van de gemeente Breda moeten wat de genoemde partijen betreft, in de gelegenheid gesteld worden hun mening te geven. Vandaar dat deze partijen dit inleidend verzoek doen tot het houden van een referendum conform Artikel 3 van de Referendumverordening Breda 2016. Hiervoor hebben we 1.000 steunbetuigingen nodig!

Foto: BN/DeStem

Bas Maes, fractievoorzitter SP Breda    Neem contact op met de schrijver van de petitie