Routewijziging lijn 63 Zaandam - Assendelft ongedaan maken

Het vervoersbedrijf Connexxion heeft zonder toestemming van de gemeente Zaanstad met ingang van 7 juni 2013 de route gewijzigd. Bovendien heeft Connexxion geen advies bij de Reizigers Advies Raad ingewonnen, wat betekend dat de route nooit mocht gewijzigd worden. Ook heeft Connexxion der reiziger hierover van te voren niet geïnformeerd! Pas nadat ik bezwaar had aangetekend heeft Connexxion een advertentie in de Krommenieër geplaatst.

Door de wijziging rijdt de bus niet meer over de Communicatieweg Oost en zijn de bushaltes 'Veenpolderdijk' en 'Watertoren' vervallen.

Connexxion geeft als reden aan dat de chauffeurs én de passagiers hinder van de 7 drempelplateaus op de Communicatieweg ondervinden. Ook beweert Connexxion dat de nieuwe route sneller is. Bij navraag bij 18 chauffeurs was er maar één die er moeite mee heeft om over de
drempelplateaus de rijden. Politie en hulpdiensten 'vliegen' soms met een snelheid van 120 á 130 km over heen. Passagiers hebben wij nooit over de drempels horen klagen. En dat de nieuwe route sneller is kan ook naar het rijk der fabelen. Veel reizigers klagen over dat ze door de langere reistijd vaak de aansluiting op station Zaandam missen.

Ook zegt Connexxion dat ze de drukke Kerkbuurt willen meiden. Zelf komen ze niet op het idee om de bus via de Simone de Beauvoirstraat - Dorpsstraat - Twiskelaan weer richting Beemsterstraat te laten rijden. Is toch niet zo moeilijk.

Bovendien is de nieuwe route een dure aangelegenheid. De bus rijdt op jaarbasis ca. 53.000 km extra en verbruikt zo'n 24.000 liter
brandstof meer. Hier door ontstaat een uitstoot van 2.040 kg CO2 wat weer een extra belasting van het milieu teweeg brengt!

De passagier is ook financieel de dupe omdat de rit per 100 m berekend wordt. Als u bv. bij de H. Odulphuskerk instapt rijdt u 4,9 km meer en dat is een verhoging per rit van 60 resp. 37 cent plus dat u ca. 8 minuten moet langer reizen. Bij Festina Lente instappen zijn het 4 km en betaalt u 50 resp. 30 cent meer.